Historický vlak načne už svou čtvrtou sezonu na „sklářské lokálce" z České Kamenice do Kamenického Šenova. O dva roky déle pak brázdí trať Lužický motoráček, který každý prázdninový pátek z Kamenického Šenova vyráží do Liberce. Oba vlaky provozuje Klub železničních cestovatelů (KŽC).

Loňskou sezonu Lužického motoráčku ukončil předčasně sesuv půdy a zničená trať u Křižan, letos už je však vše nachystáno na první jízdu. Turisty bude vlak vozit od 4. července do 29. srpna.

Až do zoo

Na své cestě Lužickými horami motoráček urazí bezmála 100 kilometrů. Asi největší zážitek z cesty bude přejezd přes mohutný kamenný viadukt v Novině. Viadukt je dlouhý zhruba 200 metrů a dosahuje výšky až 30 metrů.

Motoráček turisty odveze z libereckého nádraží až na vlečku Babylon, kde lze přestoupit na historickou tramvaj Bovera, která jede až k zoologické a botanické zahradě.

Kdo dává přednost přírodě před ruchem krajského města, zvolí spíš cestování Kamenickým motoráčkem. Historický vlak řady M 131.1302, přezdívaný Hurvínek, jezdí po muzejní trati pod úbočím Zámeckého vrchu do Kamenického Šenova.

Stovky hodin

„Klubu železničních cestovatelů záleží na rozvoji cestovního ruchu na Kamenickošenovsku, a proto trvale a neutuchajícím tempem investujeme peníze i stovky 'člověkohodin' práce do podpory provozu muzejních vlaků," říká jednatel KŽC Bohumil Augusta.

Klub podle něj nechal přes zimu opravit motoráček z roku 1949. „Současně jsme zrenovovali Prasátko, motorovou lokomotivu T 211.0533, která je nejstarší provozovanou průmyslovou mašinou své řady u nás a taktéž jako exponát jezdí po šenovské lokálce," dodává Augusta.

KŽC prý do oprav investoval bezmála 600 tisíc, což je prý mnohonásobně víc, než kolik získá jako podporu od obcí a měst. „Tímto naším investičním počinem dáváme jasně najevo, jak moc máme sklářskou lokálku rádi, jak nám záleží na jejím udržení a jak do regionu přinášíme peníze a zachraňujeme kulturně-železniční dědictví na Novoborsku," podotýká Bohumil Augusta.

Prasátko - T 211.0533Malá dvounápravová posunovací lokomotiva z 50. let minulého století. Působila po většinu svého aktivního života na Ostravsku, odkud jí odkoupily Lesy Tábor a provozovaly na své vlečce v Protivíně. Jedná se pravděpodobně o nejstarší stroj ze série pro československý průmysl, který se v ČR dochoval provozuschopný s původním motorem. Tomuto typu stroje se přezdívá prasátko, skokan, jinde kocour a nebo puklík. Je poháněn vzduchem chlazeným dvanáctiválcem Tatra 111A.

Hurvínek - M 131.1302Jednoduchý, dvounápravový osobní motorový vůz s mechanickým přenosem výkonu a vzduchem chlazeným motorem, řady M 131.1, pořadového čísla 302, byl vyroben brzy po válce, v roce 1951. Patří do první výrobní série, která spatřila světlo světa ještě ve vagónce Tatra v Kopřivnici, a tam také obdržel své výrobní číslo 67807/1951. Po vykonání technicko policejní zkoušky dne 3. dubna 1951 byl okamžitě zařazen do stavu tehdejších ČSD za účelem zajišťování provozu především na regionálních tratích.