Používat v zimním období od listopadu do konce dubna pneumatiky označené znaménkem M+S není naprosto povinné, pokud se na pozemní komunikaci nenachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo nelze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se taková situace může během jízdy naskytnout, mohou řidiči vyjet na běžném obutí.

Pokud tedy nedojedou ke značce „Zimní výbava", jejíž vymahatelnost je již neoddiskutovatelná.

Podle odborníků to ale není jen o sněhu a ledu. „Při teplotách pod sedm stupňů směs v letní pneumatice dramaticky ztuhne. Když vezmete letní a zimní pneumatiku od stejného výrobce v podobné kategorii, liší se brzdná dráha i o několik délek auta," říká mechanik z českolipského pneuservisu Pneu Autoland Lukáš Reichl a zároveň dodává, že by lidé neměli šetřit a osazovat zimními pneumatikami jen hnanou nápravu. „Auto pak může v zatáčce dostat snadno smyk."

Pozor na štítky

Před čtyřmi lety se po vzoru EU zavedlo povinné štítkování pneumatik. Idea, že bude pro spotřebitele snadné vyhodnotit pomocí uvedených parametrů nejvhodnější koupi, se v některých případech trochu míjí účinkem. „Stalo se, že čínský výrobce uvedl na trh pneumatiku, která byla levnější a papírově lepší než pneumatiky renomovaných výrobců. Těm se to nezdálo a zaslali ji k nezávislé expertíze, která jejich podezření potvrdila. V otázce brzdných parametrů a vedení v zatáčce produkt pohořel," říká Václav Šišmiš, majitel stejnojmenného pneuservisu v České Lípě. Podle něj by se měli motoristé obracet na profesionály, kteří na základě zkušeností dokáží doporučit to nejlepší. „Je rovněž důležité, aby lidé používali pneumatiky v rozměrech, které určil výrobce vozidla," dodává Šišmiš.