Na základě statistik nehodovosti to vyhodnotila pojišťovna Allianz v rámci projektu Automapa 2015, který má řidiče upozornit na nejkritičtější místa na českých silnicích.

„Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do statistiky Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů," vysvětlil mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Na českolipské silnici I/9 podle něj došlo ve sledovaném období ke dvěma vážným nehodám a desítkám dalších nehod. Vůbec nejkrizovějším místem v Libereckém kraji je podle Automapy 2015 prudká zatáčka na silnici I/14 v Lučanech nad Nisou.

V letech 2012 až 2014 se na trase z Lučan do Jablonce nad Nisou stalo celkem 12 nehod, z toho dvě vážné s jedním smrtelným a jedním těžkým zraněním. Na druhé příčce krajského žebříčku skončila ulice Sokolská v Liberci.

V místech napojení na ulici Chrastavskou se za poslední tři roky odehrály dvě vážné nehody, které skončily jedním úmrtím a jedním těžkým zraněním.

Allianz vychází z evidence policie

Projekt prevence silničních nehod Allianz pojišťovna zveřejnila poprvé v roce 2011. Automapa 2015 je aktualizovanou původní verzí dvacítky nejrizikovějších míst.

Analýza vychází z veřejně přístupné databáze s lokalizací všech dopravních nehod na českých silnicích evidovaných policií České republiky.

„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu. Tyto charakteristiky se dlouhodobě nemění," uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.

Přesto na některých místech docházelo ve zvýšené koncentraci k nehodám se shodnými rysy.

Řidiči nejčastěji havarují v dešti

V osmi nebezpečných lokalitách po celé zemi se všechny nehody nebo převážná většina z nich stala o víkendu, jako například v kritické zatáčce v Lučanech nad Nisou.

K oběma zdejším těžkým nehodám došlo o víkendu. Oproti tomu rizikovost noční jízdy se v souvislosti s konkrétními lokalitami nepotvrdila. Jen na třech místech došlo ke všem nebo alespoň k polovině havárií v nočních hodinách.

Spíše než tma pak „přivolává" karamboly déšť. Dohromady 42 prošetřovaných nehod se stalo za mokra, v pěti úsecích tvořily nehody za deště minimálně polovinu případů tak tomu bylo i v nejrizikovějším místě v ČR poblíž Mladé Boleslavi.

Ze 142 zařazených nehod pak ve 28 případech došlo ke srážce s chodcem a tato smutná charakteristika zcela převažovala v osmi rizikových lokalitách.