Motoristé, kteří nyní brázdí silnice Českolipska, mají o zábavu postaráno. Letošní zima nadělala z komunikací tankodrom a místy to vypadá, jako byste jezdili po plátkovaném ementálu. Vyhnout se nebezpečným dírám, které jsou nezřídka vidět až na poslední chvíli, není jednoduché. Často není kudy.

V tomto ohledu je jednou z nejhorších silnic úsek mezi Mimoní a Stráží pod Ralskem. Jedna z mnoha hlubokých děr potrápila řidiče těsně před Mimoní směrem od Bohatic.

„Byla mlha, takže jsem nikam nespěchal, ale i když tudy jezdím denně a vím o problémech s povrchem, nakonec jsem stejně vjel do pořádné díry a prorazil pneumatiku. Díra nebyla vidět a nebyla ani označená,“ posteskl si Michal Dvořák, podle kterého je díra na hlavní silnici hluboká dobrých dvacet centimetrů.

Bohužel není jediná. Nejen Michal Dvořák, ale ani většina motoristů neví, kam nahlásit takový nebezpečný úsek plný děr a výtluků, aby jej silničáři alespoň viditelně označili a ostatní motoristé mohli včas zareagovat.

Chybí značky

„Jestliže si způsobíte na vozidle škodu při vjezdu do neoznačené díry na silnici, lze tuto událost ohlásit na policii jako dopravní nehodu,“ upřesňuje jednu z variant jak situaci řešit českolipská policejní mluvčí Ivana Baláková. Pokud ovšem chcete zabránit dalším kolizím ostatních řidičů, pak je nejlepší obrátit se na správce komunikace.

„Pokud je na silnici více děr, označíme celý úsek dopravní značkou, která upozorňuje na snížení rychlosti a zvýšení pozornosti,“ řekla k problému mluvčí ŘSD ČR Nina Ledvinová a dodala, že pokud se jedná pouze o jednu, pak se před ni umisťuje přechodná dopravní značka. Ta upozorňuje na to samé co značka označující celý úsek. Bohužel v případě Michala Dvořáka označení na dvacet centimetrů hluboké nebezpečí chybělo.

„Nyní některé opravdu akutní případy děr opravujeme studenou směsí, která ale bohužel má trvanlivost jen několik dní,“ poznamenala Ledvinová. „Tyto problematické úseky bychom měli opravit teplou směsí, ale musíme bohužel počkat, až bude příznivější počasí a teploty nebudou pod bodem mrazu.

Pokud motorista objeví opravdu nebezpečnou díru či výtluk v silnici, pak je dobré informovat oblastní správu ŘSD v Liberci. ŘSD ČR má pro případ, kdy si na poničené silnice poškodíte vozidlo pojištění a podle Niny Ledvinové je možné takovou situaci řešit. „Aby mohla být škodní událost řešena, případně nahlášena naší pojišťovně, je nutné poslat na Ředitelství silnic a dálnic písemnou žádost o náhradu škody,“ říká mluvčí ŘSD.

V žádosti je třeba uvést několik nezbytných faktů. Zapomenout nesmíte na místo nehody, tady uveďte číslo silnice a kilometr, na kterém se nehoda stala, včetně popisu jak ke škodní události došlo. Dále pošlete fotodokumentaci z místa nehody, kopii velkého technického průkazu, kopii řidičského průkazu a zelené karty, položkové vyčíslení škod a fakturu za opravu.

„V případě, že nehoda byla šetřena policií, motoristé musí přiložit protokol Policie České republiky. Bez těchto údajů nebude možné škodní událost řešit,“ dodala závěrem Nina Ledvinová.

Co potřebujete k žádosti o zaplacení škody

Vypadá–li vaše pneumatika po průjezdu neoznačeným úsekem takto, anebo jste si způsobili na autě jinou škodu vinou děr v silnici, můžete požádat o náhradu škody. Vaše žádost musí obsahovat:

1. Místo nehody včetně čísla silnice a kilometru, kde se událost stala
2. Popis jak ke škodní události došlo.
3. Fotodokumentaci z místa nehody
4. Kopii velkého technického průkazu
5. Kopii řidičského průkazu
6. Kopii zelené karty
7. Položkové vyčíslení škod
8. Fakturu za opravu
9. V případě, že nehoda byla šetřena policií, protokol PČR

Kam volat

Ředitelství silnic a dálnic ČR
(pro řešení škodní události)
Čerčanská 12, 140 00 Praha 4
telefon: 241 084 111

Ředitelství silnic a dálnic ČR
Správa Liberec
(pro nahlášení nebezpečných úseků)
Zeyerova 1310, 460 55 Liberec
telefon: 485 108 515

Tomáš Mařas