Můžeme si zakoupit tričko nebo džíny, které jsou vyrobené v Číně, odkud ale pochází sklenice či talíře se nedozvíme.

A právě nekalá konkurence výrobců ze třetích zemí se podílí na současné neradostné situaci sklářského průmyslu.

„Počet lidí, kteří pracují ve sklářském průmyslu, je poloviční než byl před sedmi osmi lety. Proto je zásadní ochrana našeho trhu před nekalou konkurencí,“ řekl František Novosad, podnikatel ve sklářství. Zároveň se domnívá, že bránit se nekalým praktikám asijských producentů skla a porcelánu je velmi složité.

„Sklářský průmysl je ohrožený dumpingovými cenami, za něž se u nás prodávají výrobky ze třetích zemí. Navíc je tu velký problém padělání značek. Zákazník nemá šanci zjistit, zda výrobek, který bude používat, pochází skutečně z Čech,“ shrnula europoslankyně Zuzana Roithová, která je místopředsedkyní Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele.

Jeden z problémů, který konkurenceschopnosti českých producentů nepřidává, je skutečnost, že dovozci nemusí své zboží vybavit atesty. „Výrobci z EU musí každé tři roky provádět testování, což stojí peníze. Ale producenti ze třetích zemí to nedělají, což vytváří nerovné podmínky pro český sklářský průmysl,“ říká Zuzana Roithová.

Novinkou v legislativě bude opatření, které nařídí nejen výrobcům, ale i distributorům, kteří dodávají na evropský trh, mít ke zboží atesty o tom, že výrobek odpovídá kvalitou i bezpečností předpisům EU.

Díky napodobování ochranných známek přicházejí čeští výrobci o zisky. O své zkušenosti se podělila Vlasta Jelínková z novoborského Crystalexu. „Na trhu existuje několik desítek značek, které napodobují značku Crystalexu. Viděli jsme například sklenice z naší výrobní linky s vysokým smaltem. Prodejce tvrdil, že je koupil z Crystalexu,“ popsala Vlasta Jelínková, která s Českou obchodní inspekcí úzce spolupracuje. „Pomohlo by, kdyby kontroloři mohli takto padělané zboží zabavit a zničit. Pokuta tisíc euro nikoho neodradí.“

Zuzana Roithová se domnívá, že současná legislativa toto umožňuje stejně jako se běžně zabavuje například textilní zboží, jen se příliš nevyužívá. „Pokud by orgány byly důsledné, mohly by trestat účelové změny značky nebo chybějící označení země původu. Ale za to se u nás příliš nepokutuje,“ pokračuje europoslankyně. „V České republice padají pokuty jen v případě, že se zjistí, že je zboží prokazatelně nebezpečné. Ale aby se to zjistilo, musí stát výrobek otestovat na své náklady, tudíž provádí kontrolu za někoho jiného.“

Přitom například americký trh si s obrovským návalem cizího zboží poradil. „V USA navrhli zvýšení dovozních cel a účinně se chrání. Jako dovozci musíme mít označení země původu a výrobce. Kdybychom je neměli, zaplatíme vysoké pokuty,“ vysvětlila Vlasta Jelínková.