Článek uveřejněný v českolipském deníku vyvolal mimořádný ohlas. S ředitelkou pokračujeme v otevřeném rozhovoru o časté problematice na našich školách.
Nevhodné chování šikanujícího žáka mělo dokonce takovou intenzitu, že nešťastní spolužáci chtěli sepsat petici, a tak zabránit nepříjemným situacím.
Svěřili se s touto myšlenkou rodičům, kteří se ihned obrátili na třídní učitelku a ředitelku školy s podezřením na šikanu.
Na návrh výchovné poradkyně školy pedagogové udělali ve třídě anonymní průzkum, ze kterého získali přesnou představu o problémech mezi dětmi.

„Průzkumem jsme zjistili , že všechny děti ve třídě mají na situaci stejný názor, takže jsme problém začali okamžitě řešit,“ řekla Deníku Ivana Honsnejmanová, ředitelka ZŠ a MŠ Klíč.

Ředitelka zavedla ihned do praxe program „Osobnostně sociální výchova“, který měla připravený až na začátek nového školního roku.
„Začali jsme komunitním kruhem a mluvili jsme o přátelství. Děti rozmlouvaly o kamarádství a jak by podle jejich představ mělo vypadat.“

„V další lekci jsme hledali odpověď na otázku, jaké podněty vyvolávají nejčastěji hádky a konflikty ve třídě,“ uvedla Ivana Honsnejmanová.
V dalších částech společných sezení dojde po rozboru situace i na praktické ukázky.
Třetí lekce je totiž připravena tak, aby si děti v modelových situacích pomocí hry v rolích ukázaly, jak řešit konfliktní situace a problémy. Této lekci bude přítomna redaktorka našeho deníku, a tak přineseme návod dětem, jak se k nepříjemnostem postavit v životě.
„Dnes už je atmosféra ve třídě o něco lepší, děti ocenily tento způsob řešení. Líbilo se jim, že hoch, který jim svým chováním ubližoval, dokázal o svém počínání otevřeně mluvit,“ dodala ředitelka.
Rozhodně není řešením vyloučit ihned konfliktního žáka ze školy nebo kolektivu, ale ukázat a naučit jeho i děti, že každá situace má řešení a jak spolu mohou znesvářené strany začít lépe komunikovat.

„Zatím jsme spolu kamarádit nezačali, potřebujeme se přesvědčit, že se spolužák vydrží chovat lépe,“ zhodnotil výsledek jeden ze šikanovaných žáků.