Od 1. dubna letošního roku platí smlouva na zajištění této důležité služby s firmou BusLine MAD Česká Lípa. Uzavření desetileté smlouvy těsně na konci volebního období radní vyčítali svým předchůdcům. Podle starostky Jitky Volfové (ANO) už město smlouvu zrušit nemůže a jediné, co lze dělat, je důsledně kontrolovat plnění smlouvy a intenzivně s dopravcem jednat o kvalitě služeb.

„Snažíme se maximálně zvýšit komfort cestujících a zároveň myslet na řidiče, kteří by měli dostávat od zaměstnavatele maximum benefitů,“ uvedla starostka České Lípy.

Hodnota zakázky v době výběru dodavatele a za předpokladu, že by se v městské autobusové dopravě nic nezměnilo, byla stanovena na 530 milionů korun bez DPH. Vzhledem k tomu, že uzavření smlouvy provázely kontroverze a z pohledu současného vedení města nestandardní kroky, si radnice závazky vyplývající ze smlouvy pečlivě hlídá.

„Těší nás, že za první měsíce letošního roku stoupl počet lidí, kteří využívají MAD, o více než 40 tisíc. Je to jasný signál, že naše snahy o vylepšení MHD v České Lípě nejsou zbytečné,“ tvrdil místostarosta Jaroslav Turnhöfer (Živá Lípa).

Už nyní se však ukazuje, že město s velkou pravděpodobností zaplatí ještě víc, a to kvůli měnící se ceně dopravního výkonu, růstu platů řidičů a inflaci. „Nejde tedy o svévolné úpravy ze strany společnosti BusLine, věc se řídí podle výpočtového vzorce,“ reagovala PR manažerka dopravní firmy Nikola Bradíková.

Ze smlouvy například vyplývá, že průměrné stáří všech autobusů nesmí přesáhnout šest let. Do provozu tak byly zařazeny i dva zcela nové 12metrové autobusy s klimatizací. „Postupně jimi nahrazujeme menší autobusy,“ upřesnila Bradíková.

Kromě toho více než polovina autobusů používá jako palivo CNG, které je šetrné k životnímu prostředí. V autobusech MAD jsou nově umístěny také LCD panely, kde jsou cestujícím prezentovány všechny novinky a informace o dění ve městě. Po domluvě s firmou je znovu naplánovaný oblíbený den s historickými autobusy, který v České Lípě proběhne v sobotu 21. září.

Změna jízdních řádů od 1. dubna měla za cíl lepší návaznost jednotlivých spojů. „Jde nám také o úpravy dopravního značení v problematických místech. Řešíme špatné parkování na zastávkách tak, abychom řidičům autobusů jízdu po městě co nejvíce usnadnili,“ řekl místostarosta Turnhöfer. Jak potvrdil, dopravce se o samotné řidiče stará. Mají k dispozici například sociální zázemí v Poříční ulici a u zastávek sídliště Lada, Hlavní nádraží a Na Výsluní. Navíc jim v parných teplotách město dovolilo nosit kraťasy.

Změny se dotkly také pracoviště Opuscard v Tržní ulici, které nově taktéž provozuje BusLine. Především zde společnost prodloužila otevírací dobu, protože ve středu je centrum otevřené až do 18 hodin. „Novinkou také je, že osobní kartu Opuscard vám pracovnice vyhotoví na počkání včetně pořízení fotografie přímo na místě,“ uvedla mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová.

V České Lípě existuje celkem 16 linek městských autobusů, které rozváží občany nejen po městě, ale i přidružených obcích. Do ulic ve všední dny vyjíždí 20 autobusů. V minulém roce zastupitelé omezili počty linek a spojů, především těch, které lidé málo využívali. I tak město vyjde autobusová doprava v letošním roce na celkem 50 milionů korun.

Českolipské středisko dopravní společnosti zajišťující MAD má dostatečný počet řidičů, nicméně neustále nabírá nové kolegyně a kolegy na pozici řidiče autobusu. „Vždy je potřeba mít řidiče navíc, protože průběžně dochází k fluktuaci zaměstnanců, nemocnosti, čerpání dovolených, odchodům do důchodu a podobně,“ vysvětlila Nikola Bradíková.