Prvními oběťmi úsporného rozpočtu České Lípy jsou starší obyvatelé. Hlavně šetřením alespoň zdůvodnila starostka Hana Moudrá (ODS) to, proč z městské kasy nepodpořili speciální službu pro českolipské důchodce Autosenior. Místo něj od letošního ledna zajišťují službu řidiči dvou místních taxislužeb.

Speciální Autosenior mohli využívat všichni starší obyvatelé města od roku 2005 za jízdné 25 korun na osobu. V roce 2011 se cena vyšplhala na padesát korun. Prvních pět let zastupitelé službu podporovali prostřednictvím grantů finančně, loni již občanské sdružení nezískalo ani korunu navzdory slibům. Senior taxi začalo bojovat o přežití. Za jeho zachování se postavila celá řada praktických lékařů v České Lípě. S argumentem, že službu využívá řada jejich pacientů, pro něž je jediným možným způsobem dopravy k lékaři.

„Nebudeme z veřejných peněz dotovat soukromé podnikání,“ zdůvodnil na prosincovém jednání zastupitelů místostarosta Jiří Kočandrle (TOP 09), proč českolipská radnice už nestojí o služby Autosenioru občanského sdružení Podzim života.

„Podle zákona to není sociální služba a z důvodu napjatého rozpočtu jim už není poskytovaná finanční podpora,“ doplnila Hana Moudrá s tím, že úspory jsou hlavní důvod, proč loni začali hledat alternativní způsob přepravy. A radnice jej našla.

„Díky vstřícnému přístupu Eurotaxi se nám podařilo dohodnout jednotnou cenu padesát korun za jízdu bez ohledu na to, kolik seniorů pojede v autě. Slevu jsme vyjednali rovněž u Taxi Mariánská,“ upřesnila Moudrá.

Radnice sice ušetří, ale většina seniorů ve městě zapláče nad výdělkem. „Taxikáři sice budou vozit za polovinu, ale služba bude dostupná pouze klientům domů s pečovatelskou službou a ne všem starším obyvatelům jako doposud,“ kontruje opoziční zastupitelka Romana Žatecká (ČSSD).

Ta zpochybnila rovněž argument místostarosty Kočandrleho o podpoře soukromého podnikání. „Provozovatelka Autosenioru byla neziskovou organizací zaregistrovanou na ministerstvu vnitra.“

„Oproti tomu jsou soukromými subjekty právě taxislužby, s nimiž radnice vyjednala převzetí služby. Ta se tak přesunula z neziskové sféry do ryze výdělečné oblasti, což nezajistí dlouhodobou garanci výhodné poloviční ceny,“ vysvětlila Žatecká. Ta se pozastavila rovněž nad tím, jak se taxislužba vypořádá při jízdě se seniory s povinností zapnutého taxametru a vlastního ceníku.

Klientelismus

Paradoxně právě ODS v čele s Hanou Moudrou šla do předloňských komunálních voleb s tím, že další čtyři roky budou v případě volebního vítězství podporovat Autosenior. „Pokud by řidička pracovala tak jak má, tak by službu provozovala doteď a nebyla by ztrátová,“ argumentovala Hana Moudrá.

Předsedkyně o.s. Podzim života Lenka Hertrampfová je argumentací představitelů radnice rozčarovaná. „Likvidace Autosenioru je založená na dezinformacích, které zastupitelé dostávali od vedení města. Nebudu s nimi bojovat,“ podotkla Hertrampfová. Zvažuje ale, že bude řešit zneužití ochranné známky služby Autosenior, jíž českolipská ODS ve své volební kampani použila bez jejího souhlasu.

„Podle nás radnice neplní sliby, lže a podporuje klientelismus,“ dodala Žatecká.