V kategorii předválečných vozů diváci uvidí kromě dalších hned devět vozů Bugatti. Program budou doprovázet exhibiční jízdy speciálů Škoda, Laurin & Klement a MTX. Nebudou chybět ani zajímavé jezdecké osobnosti. V sobotu 13. května se za volantem speciálu Škoda představí Emil Lindholm, úřadující mistr světa v kategorii WRC2 a v neděli 14. května Jan Kopecký, který stejný titul vybojoval v roce 2018.

„Přípravám na tuto vrcholnou událost se ve spolupráci s partnery věnujeme od loňského roku, aktuálně běží na plné obrátky, například budujeme stanové zázemí,“ uvedl ředitel autodromu Pavel Dušánek. „Pro diváky je kapacita omezena na tři tisíce lidí, proto zájemcům o návštěvu doporučujeme využít možnosti koupit si vstupenky v předprodeji,“ dodal.

Součástí letošního ročníku, kterým si pořadatelé připomínají i 120 let od prvního motoristického závodu na Českolipsku, je i sraz vozidel a motocyklů Laurin & Klement, který připomene 120. výročí prvního motocyklového závodu v severních Čechách na trati Česká Lípa ‑Doksy. „Návštěvníci budou moci obdivovat stroje Laurin & Klement nejen soukromých sběratelů, ale také exponáty Škoda Muzea a Národního technického muzea v Praze, které zároveň převzalo záštitu nad touto akcí,“ sdělil Dušánek.

Podle Milana Káni, mluvčího Kooperativa pojišťovna, Vienna Insurance Group, která je hlavním partnerem akce, Škoda pak představí kompletní přehlídku závodních a soutěžních vozů mladoboleslavské automobilky od Škody Sport (1949) až po aktuální vůz Škoda Fabia RS Rally2 továrního týmu Škoda Motorsport. Z blízka tak lidé uvidí i všechny tři vyrobené prototypy MTX 160 RS. Lahůdkou pak bude ŠKODA OCTAVIA WRC, se kterou v roce 2002 startoval Roman Kresta na Rallye Monte Carlo a která se teprve nedávno vrátila zpět do České republiky. Historické sportovní vozy přijedou nejen z České republiky, ale zúčastní se i závodníci ze Slovenska, Francie, Německa, Maďarska a Rakouska.

Skvost z roku 1908

Nejen milovníci motoristické historie jistě v Sosnové zaplesají nad nejmenším a jedním z nejstarších čtyřkolových účastníků letošního srazu vozidel a motocyklů Laurin & Klement. Řeč je o exponátu mladoboleslavského Škoda Muzea, o sportovně koncipovaném L&K BSC z roku 1908. Je jediným dochovaným exemplářem z dvanácti vyrobených kusů. Spolu s Voiturettami patřily k prvním vozům, které automobilka nasazovala do kategorie do 1500ccm.

close Sosnová Classic. Program. info Zdroj: se svolením pořadatelů akce Sosnová Classic zoom_in Sportovní automobil Laurin & Klement BSC před několika lety prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. „Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně dvouválcového řadového motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi,“ zdůraznil Milan Káňa s tím, že z objemu 1399 ccm dává motor výkon 10 k/7,4 kW a umožňuje 600 kg těžkému vozu dosahovat rychlosti až 50 km/h.

Kromě tohoto unikátu se během exhibice soutěžních a závodních vozů Škoda divákům představí dvojice závodních speciálů Škoda 1100 OHC a 1100 OHC Coupé. Konstrukční a vývojové práce na novém závodním voze začaly na jaře 1956, vývoj pokračoval po celý rok 1957. První závodní představení dvou vozů Š 1100 OHC s otevřenou pontonovou laminátovou karoserií se uskutečnilo v červnu 1958 na Mladoboleslavském okruhu městem. O dva roky později vznikly ještě dva uzavřené vozy Coupé s hliníkovou karoserií.

Z objemu 1089 ccm dává motor 2xOHC výkon 92 k/68 kW a umožňuje téměř 550 kg těžkým vozům dosahovat rychlosti až 200 km/h. Nejčastěji s nimi závodili Václav Bobek st. a Miroslav Fousek. „Otevřený vůz byl po skončení aktivní kariéry převeden do oddělení propagace a později do nově založené muzejní sbírky. Nedávno ji obohatilo i jedno ze dvou vyrobených Coupé, které prošlo ve ŠKODA Muzeu náročnou renovací,“ zmínil Káňa.