Politici tu souvislost odmítají. „Jde jen o spekulaci," říkají. Ale tato spekulace by dobře vysvětlila hned několik podivností.

V České Lípě má vyrůst nový vlakový a autobusový terminál. Měl by vzniknout zhruba dvě stě metrů severně od současné železniční stanice Česká Lípa hlavní nádraží. Přes něj by byl přístup k vlakům, i k autobusům MHD a také příměstským autobusům, které z České Lípy vyjíždí do různých částí Českolipska, ale i na dálkové spoje například do Prahy.

Vítěz ze Vsetína?

Zásadní otázka zní, proč se má budovat terminál pro autobusy, když vzdušnou čarou sto metrů od místa jeho vzniku už dnes stojí rozlehlé autobusové nádraží. Odpověď: v pozadí celé akce je nynější probíhající krajský tendr na zajištění dopravní obslužnosti.

„Vznik nového terminálu je daný tím, že ČSAD Česká Lípa nevyhraje krajské výběrové řízení na zajištění dopravy na Českolipsku. Vyhraje to ČSAD Vsetín, takže zřejmě od 15. prosince najedou na linky na Českolipsku vsetínské autobusy. A je tu obava, že nastane podobná situace jako kdysi v Ústí nad Labem, kde tamní dopravní podnik odmítal pustit na autobusové nádraží nového dopravce. Proto je potřeba mít v České Lípě nový terminál. S původním autobusovým nádražím se už dopředu ani nepočítá," říká Miroslav Růta, předseda občanského sdružení Dopravní klub Česká Lípa. Růta tvrdí, že tyto informace získal na setkání s politiky.

Ti ale souvislost mezi budováním nového železničního i autobusového terminálu a krajským tendrem na zajištění dopravní obslužnosti odmítají. „Ne, to nesouvisí," tvrdí například starostka České Lípy Hana Moudrá. „Liberecký kraj může pro případného nového dopravce nasmlouvat i současné autobusové nádraží. V tom žádný problém nevidím."

K dispozici jiným

Že by chtěli vést válku s případným novým dopravcem včera odmítl také ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal. „Autobusové nádraží je už dnes k dispozici i jiným dopravcům," řekl Mahdal. „Ano, nádraží patří soukromému subjektu, takže nový dopravce se musí dohodnout na úhradě za jeho využívání, ale na druhou stranu my jsme povinni mu umožnit odjezdy a příjezdy jeho spojů. Žádný problém v tom nevidím."

Mahdal navíc upozornil na to, že případný nový dopravce stejně bude muset služeb stávajícího autobusového nádraží využít. „Nový dopravce by měl podle vyjádření kraje jezdit už od počátku roku 2015 a do té doby se nový terminál stejně zřejmě nestihne postavit," upozornil šéf ČSAD Česká Lípa.

Železniční převrat. Nové koleje i nástupiště mají stát 900 milionů

Česká Lípa - Státní firma Správa železniční a dopravní cesty plánuje v České Lípě utratit devět set milionů korun za celkovou modernizaci hlavního vlakového nádraží v České Lípě a jeho okolí.

„Dojde k přesunu nástupišť o zhruba 200 metrů severně oproti poloze stávajících nástupišť. Důvod k přesunu nástupišť je nejen se přiblížení více k městu pro pěší docházku, ale zejména vytvoření dopravního terminálu přiblížením se k autobusovému stanovišti," popsal Jakub Ptačinský, vedoucí tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty.

Součástí projektu je i zrušení současného „lovosického nástupiště". I na Litoměřice, Lovosice a Louny by se totiž mělo odjíždět z úplně nového terminálu. Ten by měl z jedné strany sloužit pro nástup na vlaky, z druhé strany pak pro nástup na autobusy MHD a později zřejmě i na meziměstské autobusy

Náhradník

„Dojde ke kompletní přestavbě nástupišť a vybudování podchodu a vytvoření terminálu vlak/ bus. Cena je plus minus odhadována na 900 milionů," doplnil Jakub Ptačinský.

Otázka je, jak moc je takto drahý projekt reálný. Státní firmy SŽDC ho vede jako takzvaný „náhradní projekt" operačního programu Doprava. To znamená, že mezi projekty, které mají vyčerpat evropskou dotaci do konce roku 2015 se s ním v tuto chvíli nepočítá, je pouze náhradníkem.

Jeho čas by přišel ve chvíli, kdy by se zdálo, že jiný projekt nestihne přidělenou evropskou dotaci vyčerpat takzvaně „do nuly".

„Je to reakce na stavby typu Brno Zastávka u Brna, kdy zpoždění způsobené průtahy v řízení nebo odvolání uchazečů u UOHS mají za následek, že neumíme zaručit, že budou dokončeny v požadovaných termínech, tedy do roku 2015. Proto máme připravený zásobník takzvaných náhradních," upřesnil Jakub Ptačinský.

Podle něj v tuto chvíli není jisté, jestli má Česká Lípa šanci , aby se projekt zrealizoval. „Nyní připravujeme potřebnou dokumentaci k projektu. Mohou se tedy ještě objevit faktory, které faktickou realizaci odsunou. Doufáme, že se tak ale nestane," dodal Ptačinský.