Vidina spisovatelů vědeckofantastické literatury se začíná naplňovat. Žáci základních a středních škol začnou časem odevzdávat klasické papírové učebnice a namísto nich budou disponovat interaktivní digitální učebnicí. Čtyři z deseti základních škol v České Lípě disponují dohromady čtrnácti takovými učebnicemi, mezi nimiž najdeme ty pro výuku matematiky, českého a anglického jazyka nebo občanské výchovy.

Pokud si myslíte, že si děti odnesou na flash disku nebo jiném nosiči učebnici domů a tam si ji vloží do počítače, pak se mýlíte. K tomu, aby se mohly z takové učebnice vzdělávat, musí především škola zakoupit multilicenci. Ta podle ředitele českolipského gymnázia Stanislava Maye není nejlevnější: „Cena se pohybuje v rozmezí od čtyřiceti do sto tisíc korun a nelze ji tedy nabízet žákům.“ To ovšem neznamená, že se žáci nemohou doma učit.

„Novinka, kterou od března nabízíme, je žákovská licence, která umožní používat učebnice i doma v rámci přípravy na vyučování. Není nutné, aby studenti měli k dispozici interaktivní tabuli, protože si digitální učebnici stáhnou přímo do svého počítače, a to se všemi funkcionalitami jako v případě školní multilicence,“ vysvětlila Iva Hosmanová z Nakladatelství Fraus, které je jedním z těch, jež dodávají digitální učebnice i na Českolipsko.

„Žákovskou licenci, zdarma na jednu učebnici, si může do konce srpna stáhnout každý žák i učitel a vyzkoušet si ji. Cena každé další žákovské licence se pohybuje kolem sto korun na jeden školní rok,“ upřesnila Hosmanová.

Doženou zameškané učivo

Žákovské licence jsou součástí systému FlexiLearn, který navíc umožní komunikaci nejen mezi učitelem a žákem, ale i rodiči. Aby se však do systému mohli zapojit, musí jej mít škola zavedený. Pokud tomu tak je, mohou se žáci doma připravovat s využitím takřka všech možností jako vyučující.

Vidí stejný text jako v tištěné učebnici, může si v chemii či fyzice opět na videu pustit pokus, podrobně si prohlédnout obrázky. V jazykových učebnicích si mohou pustit správnou výslovnost slovíček namluvenou rodilým mluvčím. V zeměpise nebo přírodopisu mají pro změnu k dispozici různé animace, odkazy na další související webové stránky a další multimédia.

Sestavu takové digitální učebnice pak ocení i ti studenti, kterým díky nemoci uteklo několik hodin výuky a mají co dohánět. „V učebnicích jsou také flashová cvičení a opakovací testy, takže žák hned zjistí, jak látce rozumí,“ doplnila Iva Hosmanová. Zkušenosti s takovým způsobem výuky jsou na Českolipsku velmi slibné, ale kantoři se zcela neodvracejí od klasické tištěné knihy.

Pomáhá k lepšímu pochopení

„Při výuce používáme interaktivní tabule. Interaktivní učebnici, s níž pracujeme, máme pouze jednu - učebnici chemie. Nelze s nimi pracovat bez klasické učebnice,“ upozornil Stanislav May.

Další zkušenost přidala ředitelka novoborského Gymnázia, Vyšší odborné školy sklářské a Střední školy Ilona Jindrová: „Digitální učebnice využíváme zejména v jazykovém vzdělávání. Zatím je však bereme pouze jako výbornou pomůcku ve vzdělávání, rozhodně základem zůstávají tištěné materiály. Jedním z důvodů je i to, že pro řadu oborů nejsou ještě digitální učebnice zpracovány.“

Podle Ivy Hosmanové z Nakladatelství Fraus je rozdíl mezi použitím interaktivních učebnic a běžným učením se z internetových zdrojů v tom, že i-učebnice jsou didakticky zpracovaný a věcně správný materiál. „Zavedení i-učebnic neznamená vytlačení papírových, ale napomůže k lepšímu pochopení problému, učení se stává zábavnější a efektivnější,“ dodala Iva Hosmanová.

Vše má svoje klady i zápory

Na největší základní škole v České Lípě – na Špičáku – zatím digitální učebnice nevyužívají. „V současnosti nemáme žádnou elektronickou učebnici přímo pro interaktivní výuku,“ řekl ředitel ZŠ Špičák Libor Šmejda.

„Na našich čtyřech SMART tabulích používají vyučující prezentace a přípravy pro výuku, které si sami vytvořili nebo od někoho převzali.“ Žáci mají výuku, která je bezesporu zajímavější než klasické biflování z papírových učebnic, přesto digitální učebnice nabízí skutečnou a zábavnou interaktivní výuku.

„Pokud v budoucnu tento druh učebnice zakoupíme, po dohodě učitelů v předmětu či ročníku, předpokládáme, že se bude využívat jako jedna z možných variant. Tedy nikoliv jako jediná. Jako každé moderní výukové medium mají i elektronické učební materiály své klady i zápory a nejsou vhodné pro každý věk, ani každý předmět,“ dodal Libor Šmejda.

Tomáš Mařas