„Bohužel, máme teď nějaké ztráty ze zdravotních či technických důvodů. Více z nás také nyní přesedlalo na staré automobily,“ uvedl Stanislav Kučera, který řídí téměř čtyři desítky starý kabriolet značky Alfa Romeo. „Navigaci máme živou, jednu kolegyni,“ doplnil. Trasu zvolili přes Mladou Boleslav, Hradec Králové, Svitavy, Přerov, Vsetín. „Cestou ale ještě nabíráme další kolegy, ne nadarmo se dříve takové jízdě říkalo hvězdicová,“ řekl s tím, že do večera hodlají dojet do Rožnova pod Radhoštěm, kde přenocují. „Je tam suprový kemp,“ dodal Kučera.

Stejně jako v roce 2017, kdy během čtyř dnů ujeli přes 1150 kilometrů, je i nyní cílem této malé „expedice“ dokázat, že i historická vozidla a takto letité malé motocykly patří na silnici a jsou stále schopné urazit trasu na Slovensko a zpátky. Na bílošedém skútru Tatran 125 od novoborského divadla vyjížděl také Josef Váňo z Osečné. „S kamarádem už jsme jeli před šesti lety, rádi na to vzpomínáme, byl to dobrý zážitek, i když se s motorkami jelo na hranici jejich možností, ale cestu jsme tehdy zvládli,“ řekl Váňo za řídítky skútru z roku 1964. „Ještě mám doma Maneta z roku 1965,“ podotkl.

Veteránisti z Českolipska se chystají na expedici do místa zrodu československých skútrů Tatran a Manet - do Povážské Bystrice.
Nadšenci z Boru seřizují a leští slavné Tatrany. Prověří je cesta na Slovensko

Jeden z nejlepších znalců malých československých motorek Miroslav Kohout z Nového Boru prověří dálkovou jízdou do Pováží svůj červený Tatran 125. Přestože si jako ostatní ověřoval, jaké je nejspíš čeká počasí, tak počítá i s jízdou v dešti což není snadný oříšek.

„Představte si to, slejvák, pět centimetrů vody na silnici a rychle protijedoucí kamion, tak to je pak pěkná sprška. Nemůže ale pro nás být překážkou. Jak jsem dříve řekl slovenské televizi. Není špatného počasí, ale špatně oblečený motocyklista,“ prohlašuje své oblíbené rčení. Pro nynější jízdu už ale odložil historickou přilbu gagarinku či žalud. „Posledně jsem si myslel, že se mi v ní rozskočí hlava. A určitě je kvůli bezpečnosti lepší mít na hlavě novou, moderní helmu,“ zmínil Miroslav Kohout.