Poprvé tak učinil tuto sobotu, když operační středisko zakázalo novoborským dobrovolníkům vyjet zlikvidovat ropnou skvrnu na silnici.
„Prý nehrozilo žádné nebezpečí a není to proto práce pro hasiče, ale pro správce komunikace,“ vysvětluje dobrovolný hasič z Nového Boru Martin Kočí.
„Mám trochu jiný pocit. Mastná skvrna na silnici je velké nebezpečí. Když ji auta rozjezdí, tak se z vozovky stává doslova klouzačka a to nemluvím o tom, jak špatně se taková rozježděná skvrna likviduje,“ pokračuje s tím, že čekáním na příjezd správce komunikace by trvalo i několik hodin a to už by mohlo být pozdě.
„Hasiči jsou na místě během deseti minut a skvrnu zlikvidují,“ dodává.
Téhož názoru je i starosta Nového Boru Jindřich Mareš.
„Stanovisko operačního důstojníka jsem vůbec nepochopil. Jako starosta jsem i velitelem dobrovolných hasičů a jako takový jsem je nebezpečnou skvrnu vyslal okamžitě zlikvidovat,“ říká novoborský starosta s tím, že stejně se zachová při každé další podobné situaci.
„Nebudu rozhodovat sám. Poradím se s velitelem jednotky a pokud on uzná za vhodné, že jejich zásah napomůže bezpečnosti novoborských občanů, vyšlu je tam a zodpovědnost přeberu na sebe. Hasiči jsou placení z městských peněz a tedy z peněz nás všech. Proto by měli lidem pomáhat a chránit jejich bezpečí,“ dodává.

K jakým zásahům mají novoborští hasiči vyjet a k jakým ne, rozhoduje podle mluvčího libereckého hasičského záchranného sboru Radka Vojíka operační důstojník z jednotky profesionálních hasičů v České Lípě. „K dispozici má metodické pokyny, podle kterých se řídí.“
Hasiči by podle těchto metodických pokynů neměli vyjíždět například ani k dopravním nehodám, kde nehrozí bezprostřední nebezpečí. Takovou může být i vedle silnice ležící auto, obrácené na střechu. „Na první pohled žádné nebezpečí skutečně nehrozí. Nikdo ale neví, co se skrývá uvnitř automobilu. Automobil několikrát převrácený přes střechu podle mě nebezpečný může být. Neodbornou manipulací by mohlo dojít třeba i k tragédii,“ říká novoborský hasič Martin Kočí.
„Je mnoho maličkostí, které se zdají být nedůležité, ale před převrácením automobilu zpět na kola se prostě udělat musí. Například je důležité odpojení akumulátoru či otevření víka nádrže. Benzín jen hoří, ale jeho páry vybuchují,“ dodává s tím, že takových věcí je mnohem více a když je člověk nezná, může svým neodborným zásahem dostat sebe i mnoho lidí okolo do zbytečných problémů.
Bezprostřední nebezpečí nehrozí podle metodických pokynů ani když se objeví roj vos nebo sršní. Ani k těm by hasiči neměli vyjíždět. Likvidovat roje by měla specializovaná firma.
„Kdo tu likvidaci zaplatí?,“ ptá se novoborský starosta. „Když se objeví roj vos uprostřed sídliště, tak tam prostě bude a všichni okolo něj budou jen chodit a bude jen otázkou času, kdy se stane nějaké neštěstí. Pochybuji o tom, že někdo z místních obyvatel přivolá specializovanou firmu a za odstranění roje jim bude platit. První, co lidi napadne, je volat hasiče, kteří jsou na tuto práci vyškolení a mají na to potřebné vybavení,“ říká Jindřich Mareš.
„Ani v takovém případě bych vůbec neváhal a navzdory zákazu operačních důstojníka bych hasiče na likvidaci roje vyslal,“ dodává s tím, že by nebyl problém zavolat specializovanou firmu a zaplatit ji z městských peněz, ale to by nejen že trvalo příliš dlouho, čímž by se zvyšovalo nebezpečí, ale bylo by to i zbytečné plýtvání penězi. „Výjezd hasičů město vyjde na čtvrtinu toho, co by zaplatilo za specializovanou firmu a výsledek bude úplně stejný,“ dodává starosta na závěr.