„Na tuto spojnici sousedních čtvrtí čekají tamní obyvatelé již dlouhou dobu a jsem ráda, že lávku vybudujeme. Cesta mezi oběma místy bude pro obyvatele nejen kratší, ale zároveň bezpečnější. Nyní totiž lidé často přebíhají frekventovanou silnici I/9 a je zázrak, že zde zatím nedošlo k většímu neštěstí,“ zdůraznila českolipská starostka Jitka Volfová.

Podle českolipského místostarosty Martina Brože stojí za zdražením především ocelová konstrukce lávky. Válečný konflikt na Ukrajině vedl téměř k desetinásobnému zvýšení ceny za ocel. „Je to něco, s čím jsme nemohli počítat dopředu. Navíc není možné odhadnout, jakým způsobem se cena oceli bude vyvíjet dál. Za několik měsíců by se mohla vyšplhat ještě výš,“ podotkl.

Most v Ploužnici.
Stavbaři museli při výstavbě nového mostu v Ploužnici improvizovat

Ve výběrovém řízení zvítězila firma Viamont Servis. Lávka bude dlouhá přibližně šedesát metrů, široká čtyři metry a bude sloužit chodcům i cyklistům. Bude mít ocelovou obloukovou konstrukci s betonovou mostovkou a veřejným osvětlením.

„Součástí stavby bude i vybudování připojovacích komunikací. Na straně Kopečku bude lávka začínat v ulici U Kola v křižovatce se Zimní ulicí, na straně Svárova bude končit na louce u hasičské zbrojnice, odkud lze místní cestou dojít až do ulice Karla Poláčka,“ informovala mluvčí českolipské radnice Kristýna Kňákal Brožová.

Minimální dopravní omezení

Vznik lávky uvítali i obyvatelé zmíněných čtvrtí. „Chodím pravidelně na návštěvy za maminkou, která žije ve čtvrti Kopeček. Už se na lávku těším, ušetří mi to čas,“ svěřila se Lenka ze Svárova. „Pro nás Svárováky velká paráda,“ dodala Petra.

Zdeněk Sochor z Hrubé Horky na Železnobrodsku je zřejmě posledním výtvarníkem tvořícím hutní figurky. Dokáže mnohé - Krakonoše, hostinské, hastrmany, klauny, hudebníky, postavy do betlému.
Skončí? Skláře drtí ceny energií, i přesto se v kraji odehrají dvě velké akce

Řidiče zase potěší fakt, že dopravní omezení budou minimální. Na silnici I/9 při vjezdu do České Lípy bude snížena rychlost ze 70 kilometrů v hodině na 50 a v nejužším místě na 30 kilometrů za hodinu. „V přilehlých komunikacích na Kopečku a Svárově budou dopravní omezení jen nárazová, například v momentě, kdy se bude na místo přivážet větší stroj. Neměla by zde být kompletní uzavírka ani zpomalení,“ sdělil stavbyvedoucí firmy Viamont Servis Jaroslav Burda s tím, že zemní práce a hlubinné založení lávky budou zahájeny v září.

Projekt lávky zpracovala Projekční kancelář Vaner Liberec, která v roce 2020 zvítězila ve výběrovém řízení s cenou 908 tisíc korun. V České Lípě již tato firma navrhla podobu lávky přes Ploučnici v parčíku Milady Horákové.