Nové českolipské nádraží utěšeně roste a pomalu se blíží i rekonstrukce klíčových tratí vybíhajících z České Lípy.

V České Lípě se setkává pět železničních tratí. Sjíždí se tam rychlíky, které pokračují na Liberec, Bakov nad Jizerou, Kolín, Děčín a do Šluknovského výběžku. A právě rekonstrukce posledních dvou zmíněných železničních cest bude mít dopad na dopravní situaci ve městě. Obě tratě vedou na viaduktech přes klíčové průjezdy mezi centrem města a průmyslovou zónou. Bude to letos druhá velká stavba poblíž klíčových městských tahů.

Město jedná

„Město Česká Lípa velmi pečlivě sleduje postup prací na modernizaci českolipského nádraží, účastní se pravidelných kontrolních dnů stavby a samozřejmě spolupracuje s investorem i se zhotovitelem stavby ve snaze zmírnit dopad stavebních prací na samotný život ve městě, který je v tomto roce komplikován hned dvěma zásadními dopravními stavbami modernizací nádraží a rekonstrukcí mostu nad Moskevskou ulicí," říká starostka České Lípy Romana Žatecká.

V případě rekonstrukce mostu přes Moskevskou ulici se městu a dalším dotčeným orgánům podařilo vyjednat úspěšně fungující řešení, město v podobném duchu jednalo i o plánované rekonstrukci kolejí.

„Naším požadavkem od počátku projednávání stavby modernizace nádraží je postupné provádění rekonstrukcí mostů tak, aby vždy jeden přístup do Dubice zůstal v provozu. Vzhledem k tomu, že tento přístup z Dubice do centra je využíván také školními dětmi z Dubice k cestě do základní školy v Mánesově ulici, snažili jsme se při posledních jednáních se zhotovitelem stavby prosadit načasování těch největších omezení provozu na prázdninové měsíce." pokračuje Romana Žatecká s tím, že věří, že se jim to podařilo, ale samozřejmě poslední slovo bude mít správní orgán, který nezbytná omezení provozu jak v Dubické, tak i v Mánesově ulici, nejprve musí povolit.

Opravy tratí omezí dopravu do Dubice.

„Plán dopravních omezení je stále rozpracován. Policie ČR spolupracuje s projekční a stavební firmou najatou SŽDC na co nejméně omezujícím plánu uzavírek či omezení provozu u viaduktů v Dubici. Snahou je to, aby k úplné uzavírce došlo jen na nezbytně nutnou dobu," říká vedoucí Dopravního inspektorátu v České Lípě Martin Markl.

Dopravní uzel

V České Lípě vzniká moderní železniční uzel. Bude blíž městu a také autobusovému nádraží. Stavba za bezmála miliardu korun je letos největší akcí Správy železniční dopravní cesty v Libereckém kraji. Město Česká Lípa by chtělo na stavbu navázat vybudováním nového dopravního terminálu, který by propojil železniční a autobusovou dopravu.

Radnice už ve spolupráci s majiteli okolních pozemků začala pracovat na studii proveditelnosti.

Původní nádražní budova v České Lípě byla postavena v roce 1892, nová teď vzniká na místě bývalých nádražních skladů. Projekt ale není jen o výstavbě nové moderní odbavovací budovy, kterou s nástupišti propojí bezbariérový podchod. „Moderní nástupiště zajistí bezpečné a pohodlné nastupování do vlaků. Do nového nádraží bude poprvé svedena i doprava od Lovosic, která je zatím přivedena na opačnou stranu," říká oblastní ředitel SŽDC v Hradci Králové Vladimír Filip, který zároveň dodává, že součástí investice je i moderní zabezpečovací zařízení, které umožní rychlejší průjezdy železniční stanicí Česká Lípa včetně křižování.

Celková modernizace

Projekt mimo jiné počítá s rekonstrukcí dvou mostů, vybudováním 19 železničních přejezdů a 32 výhybek na úseku dlouhém 33 kilometrů. Revitalizovány budou i některé návazné úseky, na kterých bude díky tomu možné zvýšit rychlost vlaků.

Přímo v okolí nové stanice budou po dokončení modernizace moci vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, dnes tam jezdí rychlostí 40 až 60 kilometrů v hodině. Do Zákup by vlaky mohly jezdit v budoucnu až 120 kilometrů v hodině, směrem na Stružnici 110 kilometrů.