Při jednání ve čtvrtek 14. července se sešli zástupci odborů sdružujících řidiče MHD v České Lípě společně s vedením jejich zaměstnavatele, společností Busline. Hrozili, že půjdou do stávky, pokud nebude splněn zásadní požadavek na změnu systému výplat mezd, který podle odborářů v současnosti neodpovídá platné legislativě. Odborový předák Martin Machač má za úkol do příštího úterý 19. července dát dohromady návrh, se kterým budou řidiči spokojeni.

„Jednání probíhalo lépe, než jsem očekával, nicméně stávková pohotovost prozatím stále trvá, ale ředitelem společnosti jsem byl pověřen, abych vypracoval, jak on říká, fundament. Tedy sepsat vše, co chceme mít započítáno v pracovní době, včetně přístavného, odstavného a dalších úkonů, které nemají co dělat v hůře placených čekacích dobách," říká předseda základní organizace MAD Česká Lípa Martin Machač s tím, že chce dosáhnout toho, aby více jak devadesát procent času řidiče stráveného v zaměstnání bylo započítáno do evidence pracovní doby. V současnosti tomu tak není a patnáct až čtyřicet procent doby strávené v práci započítává zaměstnavatel jako čekací doby, za kterou řidiči dostávají jen padesát korun hrubého. To je navíc částka na kterou se nevztahují příplatky za víkendy, svátky a podobně.

„Bylo nám slíbeno, že se náš návrh budou snažit akceptovat. Pokud se jim něco nebude líbit a my řekneme, že je to podle zákona, který nedokážou právně nijak rozporovat, tak na tom budeme trvat. Pokud to budou akceptovat, již nebude nic bránit podpisu kolektivní smlouvy," pokračuje Machač s tím, že pokud návrh zaměstnavatel akceptovat nebude, půjdou sjednocení řidiči do stávky. 27. července se chystá další kolo jednání.

Zástupci města Česká Lípa se již minulý týden ve věci vyjádřili ve smyslu, že dokud nebude občanům nijak omezena dopravní obslužnost, nechávají spor na společnosti Busline a odborech.

Jiná cesta

Jinou cestou, vedoucí ke zvýšení mezd řidičů autobusů, volí předseda základní organizace odborového svazu dopravy v Jablonci nad Nisou. „Jejich mzdové požadavky se ocitly mimo současné možnosti dopravce. Příliv peněz se neustále snižuje, není to jen výmysl Buslinu, ale holá realita. Řidiči MAD Česká Lípa mají požadavek 110 Kč za hodinu, což je na zavření firmy. My pracujeme na tom, aby více peněz měli všichni řidiči, pracující v režimu veřejného závazku (to znamená, že si město či kraj najme firmu, aby veřejnou dopravu provozovala, pozn. red.). Chceme, aby stát řekl, že všichni řidiči pracující v tomto režimu budou brát 130 Kč na hodinu, což by znamenalo navýšit ceny výkonů ve smlouvách se zadavateli," říká Jiří Kuchynka.

Jiří Kuchynka je stejně jako Martin Machač zaměstnancem firmy Busline. Zajímavé je, že zájem obou je stejný více peněz řidičům. Oba ovšem volí rozdílné taktiky pro jeho prosazení. „My na září chystáme stávku celorepublikovou. Říkal jsem klukům v České Lípě, aby počkali na to, jak dopadne jednání s vládou. Nakonec by v Buslinu dostali přidáno všichni. V úterý jsme jednali s předsedou vlády Sobotkou a ministryní práce Marksovou. Sám premiér přišel s tím, že bychom mohli valorizovat odměny za čekání, které se už šest let nenavyšovaly. Jednáme o tom už několik let," říká Kuchynka.

Mytí autobusů v Lípě

Řidiči mají problém i s tím, že jsou nuceni umývat vozidla v areálu u řeky Ploučnice, kde českolipská pobočka sídlí. V areálu je oficiálně zakázáno autobusy a další techniku umývat, přesto se tomu tak podle místních zaměstnanců děje.

„Firma už vyjednala v bývalém ČSAD mytí, což je velký úspěch. Ale každý autobus jen jednou měsíčně, to mi připadá málo, zvláště v podzimních a zimních měsících," podotýká Machač a zároveň dodává, že budou na firmu tlačit, aby mohli mýt vozidla častěji.

V minulém týdnu jsme se zabývali i otázkou, kde si mohou řidiči MHD dojít v průběhu dne na toaletu. Moc míst v Lípě není. „Město Česká Lípa má zastávky, silnice a konečné stanice. Firma má busy a řidiče. Řidiči pak chtějí, abychom postavili záchody. To ovšem lze udělat jen tam, kde nám to patří. Na konečných nám ale nepatří ani centimetr čtvereční. To zkrátka musí udělat město," dodává Jiří Kuchynka.