Pracovníci ve školství se opět bouří. Stejně jako v prosinci loňského roku jde o finance do regionálního školství na platy pedagogických pracovníků, na finance na pomůcky, učebnice, vybavení škol a další vzdělávání učitelů.
V prosinci požadovali odboráři doplnit rozpočet ministerstva školství o tři miliardy, což vláda nesplnila. Požádali jsme o rozhovor Alenu Losovou, krajskou předsedkyně školských odborů.
Co připravujete?
Vyhlašujeme na pondělí 9. června jednodenní stávku. Očekáváme, že se školy a učitelé připojí v maximální míře. Současná situace je výsměchem regionálnímu školství a snižuje prestiž pedagogické práce. Nenecháme si to líbit. Současně se stávkou bude probíhat velká demonstrace před Úřadem vlády v Praze.
Přestože nebyly splněny vaše prosincové požadavky, část peněz do školství přitekla.
Ministerstvo školství provedlo rozpis mzdových prostředků tak, aby byl nárůst průměrných měsíčních platů o 2,8%, ale v nenárokových složkách. Kraj tyto prostředky jednotlivým školám přidělil.
Jste s tím spokojeni?
Nejsme. Naše představa je taková, že základní složka platů bude dorovnaná o inflaci, která byla v prvním čtvrtletí letošního roku více než 7%. Navíc díky tomu, že peníze šly na školy až v dubnu, u učitelů to způsobilo propad reálných platů o cca 1500 Kč za první tři měsíce.
Rozdělování nadtarifních složek platů je v kompetenci ředitelů a někteří z nich je mají stále na účtech.
Existují na školách pravidla pro rozdělování nadtarifních složek mezd?
Ředitel vytváří směrnice, ale každá škola je má jinak. Pokud je ve škole odborová organizace, může do jednání o pravidlech vstoupit, ale o přerozdělování na jednotlivé pracovníky nakonec rozhoduje ředitel sám. Záleží tak na kvalitě pravidel a na osobnosti ředitele. Je to motivační složka platu, ale ne vždy jím ředitelé dokáží skutečně motivovat.
Nyní vláda přislíbila ministerstvu školství půl miliardu s tím, že je dostanou „kvalitní učitelé s nápady“ prostřednictvím rozvojového programu. Co vy na to?
Je diskriminační, že peníze jsou určené jenom pro učitele (jak se vyjádřil ministr Liška). Pedagogičtí pracovníci jsou i vychovatelky v družinách, domech dětí, domovech A úplně z toho vypadli i provozní a správní zaměstnanci, kteří do školství jednoznačně patří. Tento návrh je pro nás nepřijatelný.
Stále se bavíme o platech, co ostatní požadavky?
Požadujeme dorovnání deficitu finančních prostředků na pomůcky, učebnice, vybavení škol a na další vzdělávání učitelů, a to půl miliardy. To je částka, o kterou školství přišlo v rámci reformy veřejných financí. U nás v Libereckém kraji jde o snížení o 24% na tyto výdaje. Hrozí, že ve druhém pololetí nebudou mít ředitelé prostředky na nákup učebnic, pomůcek a podobně. V tom případě budou muset požádat zřizovatele, anebo rodiče.
Jak bude stávku organizovat?
Předem upozorníme rodiče na situaci a požádáme je o toleranci a podporu našich požadavků. Připravíme letáky, pro školy a školská zařízení, bude k dispozici diskusní fórum, kde vysvětlíme, proč odbory považují stávku za nutnou.
Vy ale chystáte i další akci, tentokrát namířenou proti ministerstvu školství kvůli tomu, že podporuje desítkami milionů mistrovství světa v Liberci.
Ano, připravujeme petici a počítáme s masovou podpisovou akcí nejen v Libereckém kraji. Jestliže ministerstvo nemá na základní učební pomůcky, pak by také mělo zvážit tak vysokou podporu komerční akce, jakou mistrovství světa je. Doufáme, že tento postoj podpoří nejen pedagogičtí pracovníci, ale i široká veřejnost.