„Jsem sám jako ovce mezi čtyřmi stovkami zločinců ve vězení. Bijí mě, zesměšňují, mám strach o svou ženu a šest malých dětí. Vím, že mě zabijí, jsou krutí a tvrdí u srdce.“ Tato slova zoufalství napsal z kábulského vězení před několika týdny šestačtyřicetiletý afghánský zdravotník Saíd Músa. Pracovník Červeného kříže. Jeho provinění? Jako muslim konvertoval ke křesťanství. A to se v režimu, který vládne v Afghánistánu, dosud trestalo smrtí.

I přesto, že oficiální afghánská ústava hovoří o respektování lidských práv, včetně práva na svobodnou volbu vyznání. Uvězněn byl loni v květnu a až do minulého týdne čekal podle tamního trestního práva na smrt. Situace ne nepodobná totalitnímu režimu, který ještě nedávno vládl u nás. Ale zpět k Afghánistánu.

Politici příjemně překvapili

„Na článek o tomto případu mě upozornila sestra. Nejsem člověk, který by byl nějak výrazně zaměřen na zahraniční politiku, na druhou stranu mě zajímá, co se děje jinde ve světě, zatímco já si tady v poklidu žiju,“ vypráví sedmnáctiletý student libereckého Gymnázia Samuel Karásek. „Vadí mi násilí a křivda obecně. Nejsem ovšem z těch, co by jen tak seděli a rozčilovali se,“ říká gymnazista. Osud lékaře jim se sestrou nebyl lhostejný.

Sepsali stručně jeho příběh, přeložili dopis, který se lékaři nakonec podařilo propašovat z věznice, a rozeslali ho prostřednictvím e–mailu nejen svým známým, ale také řadě politiků. Zkrátka chtěli probudit co nejvíc lidí a pokusit se pomoci.

„Z politiků se nám ozvali čtyři a naši výzvu brali velmi vážně. Bylo to velmi povzbudivé, protože jsme upřímně v reakce ani moc nedoufali. Bylo nám jasné, co si asi každý pomyslí: Co tady v dalekém Česku zmůžeme? Ale takhle by asi člověk přemýšlet neměl. Poslanec za KDU–ČSL Pavel Bělohrádek dokonce vyzval ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, aby se angažoval ve věci lidí, perzekvovaných kvůli náboženskému přesvědčení,“ konstatoval student.

Červený kříž zklamal

„Přiznám se, že nejvíc nás na celé věci pobouřil přístup Červeného kříže,“ pokračuje student Samuel v líčení. „Organizace, která by měla pomáhat a jejímž byl Músa vlastním zaměstnancem. Humanitární pracovníci okamžitě kontaktovali Červený kříž poté, co se doslechli o jeho zatčení. Ochranná kancelář jim sdělila, že Músa bude navštěvován jako ostatní, ale protože nejsou rodina, nic jim nesdělí. Humanitární pracovníci informovali Červený kříž také o hrubém zacházení a sexuálním zneužívání a zhoršení jeho zdravotního stavu. Nic s nimi nepohnulo. Músově ženě Červený kříž přímo sdělil, že se nepokusí v jeho záležitosti nijak pomoci. Dokonce mu odmítli doručit dopisy,“ shrnul některá další fakta student.

Hůř dopadla diskuze na sociální síti facebook a v médiích. „Na facebooku jsme četli různé reakce od povzbudivých až po věty typu: „Mně by taky nikdo nepomohl… Z médií se nám neozval bohužel nikdo,“ konstatoval.

Músa osvobozen

Celá akce trvala si dva týdny. „V pondělí jsem přišel domů a sestra na mě od internetu volala: Přečti si to! Nadace Barnabas Fund právě vydala zprávu, že byl Saíd Músa propuštěn! Nechtěli jsme tomu věřit, a tak jsme raději informaci hledali u nadace persecute.org, která zprávu potvrdila. Ne, že bychom si přivlastňovali nějaký podíl na jeho vysvobození. Cítil jsem jen obrovský pocit úlevy, že někdo, kdo byl vystaven ponižování a strachu, je v bezpečí. Konkrétní zprávy, na základě čeho byl zproštěn obžaloby nemáme, o tom ani jedna nadace nepíše, ale jsem rád, že alespoň jeden člověk vystavený strachu a násilí jen kvůli svému vnitřnímu přesvědčení a víře je zase na svobodě,“ popsal závěr dramatu student.

„Jiní ale bohužel ve vězení na vynesení ortelu smrti stále čekají,“ dodal. Loni na podzim světové zpravodajské agentury informovaly o vraždě skupiny očních lékařů, včetně osmi křesťanských humanitárních pracovníků, ke které došlo v odlehlé části Afghánistánu.

Korán je militantní, tvrdí student

Hodně se mluví o tom, zda islám je, či není mírumilovné náboženství, které se jen tendenčně využívá militantními skupinami. „Hodně jsem věc studoval. A na základě svých poznatků jsem došel k tomu, že islám skutečně je náboženstvím, které lidi k násilí nabádá. Jde totiž o to, že u koránu existuje takzvaná nahraditelnost verše. To znamená, že platnost má novější znění. Postoje proroka Mohameda, který korán sepsal, se během jeho života měnily. Tudíž se měnily i verše. Obzvlášť oblíbený mezi muslimy je pak Verš meče, který otevřeně hovoří o pronásledování křesťanů a Židů. Ostatně on sám byl bojovník a posledních deset let svého života strávil s mečem v ruce,“ tlumočí svou interpretaci poznatků o koránu gymnazista.

Resumé? Obrázek o lidech

Proč jsme si vybrali právě příběh libereckého studenta, když lidí s podobným občanským postojem je v celém kraji jistě mnohem víc? A mnohem statečnějších? Líbil se nám právě jeho postoj k nesvobodě a také odvaha přiznat se k jednomu z motivů a tím je společná víra v křesťanství, což se v naší společnosti příliš nenosí. Věřících si buď nevšímáme, nebo je tiše přehlížíme s nevyřčeným dovětkem: „Ten musí bejt nějakej divnej…“

Lidí, kteří jdou s kůží na trh i v našem „svobodném“ světě, zase tolik není. Jakoby v nás tiše přežívalo normalizační: „Hlavně se do ničeho nemontuj.“ I proto mě příběh překvapivě vyzrálého mladíka zaujal. „Vadí mi prostě nespravedlnost a křivda všude na světě. A obzvlášť, je–li namířena proti křesťanskému vyznání,“ shrnuje závěrem Samuel Karásek. „Z celého příběhu jsem si odnesl hlavně obrázek o lidech. Mnozí žijí ve své ulitě a říkají si: Mám svých starostí dost. Neotravujte mě. Já je chápu. Ale nikdy se nechci chovat stejně,“ potvrzuje můj dojem.

O tom, čemu by se v budoucnost chtěl věnovat a zda to budou právě lidská práva, ve druhém ročníku zatím ještě moc nepřemýšlel. „Vím jen, že dělám vše rád důkladně. Snad bych se chtěl stát učitelem. Motivují mě k tomu někteří mí vlastní profesoři. Jsou skvělí v tom, s jak hlubokou znalostí věci k nám přistupují. A také se snaží o to, abychom zapojili víc než jenom naši paměť. Student nesmí být jen nějaký špatný scanner, který pouze kopíruje to, co učitelé sami vysloví,“ dodává student Samuel.

Saíd Músa: Fakta o jeho případu

Saídu Músovi, který byl před několika měsíci uvězněn kvůli konverzi od islámu ke křesťanství, hrozila poprava. Šestačtyřicetiletý Saíd, který patnáct let pracoval pro mezinárodní výbor Červeného kříže v afghánském Kábulu, byl zatčen 31. května 2010 krátce poté, co kábulská televizní stanice odvysílala záběry, na kterých údajně západní křesťané křtili místní Afghánce.

Od svého zatčení zůstával v kábulském zadržovacím centru, kde byl podle dostupných informací vystaven sexuálnímu násilí a fyzickému týrání a neměl možnost kontaktovat právního zástupce.

V druhém únorovém týdnu afghánský soudce Saída údajně informoval, že bude v nejbližších dnech oběšen, pokud se nezřekne víry v Krista a nekonvertuje zpátky k islámu. Godfrey Yogarajah, výkonný ředitel Komise pro náboženskou svobodu Světové evangelikální aliance, vyzval k bedlivému sledování nelegálního a nespravedlivého zacházení se Saídem. „Již samotné Saídovo zatčení a následné dožadování se jeho smrti kvůli odpadlictví představují porušení nejméně tří ustanovení afghánské ústavy,“ prohlásil Yogarajah.

Saídův proces je zřejmě vůbec první od pádu Talibanu, který dospěl až do fáze těsně před popravou odsouzeného. Minulý týden byl Músa osvobozen.

Zdroj: www.persecution.net