Michaela Bílková si před několika lety zřídila v malé vesničce na Českolipsku výrobnu marmelád a džemů. Plánovala, že až se trochu zajede, bude moct opustit kancelářskou práci a věnovat se jenom vaření laskomin, ke kterému zdědila nadání po babičce a mamince. Postupně už nerozšiřovala čím dál oblíbenější marmelády jen po kamarádech a jejich známých. Vyrážela se skleničkami s pochutinami po trzích a jarmarcích na Liberecku i Ústecku. Do toho ale loni vstoupily dvě překážky: epidemie koronaviru, kvůli které se podobné akce přestaly pořádat. A ta příjemnější – Michaele se narodil synek a přestala mít na rozvíjející se podnikání tolik času.
S dnes 16měsíčním miminkem žijí sami. „Táta nefungoval od začátku,“ vysvětluje Michaela, která i přes velkou radost z narození potomka čelila nejistým vyhlídkám. Nakonec tolik těžkých chvil nezažila. I díky pořádnému e-shopu, šikovnému marketingu a příspěvku na zřízení platební brány a na kartony pro rozesílání marmelád. Za touto pomocí stojí Akademie podnikání pro samoživitele, kterou s podporou firmy JTI začátkem roku rozjel pražský Klub svobodných matek. Podstatnou součástí podpory byla i ta motivační. „Všechno mi teď s dítětem trvá déle, oni mě hodně posouvali,“ potvrzuje Michaela. Spolek už finanční vzpruhou, radou i motivačně podpořil na dvě desítky samoživitelek z celé České republiky. „Máme ještě posledních pár volných pozic,“ říká Andrea Kaňáková z klubu.
Pomocnou ruku napřáhli ve spolku k těm rodičům samoživitelům, kteří mají kvůli lockdownu problém se svým podnikáním. Ale i k těm, kteří teď v časech otřesených nejistotou i finanční krizí teprve chtějí s živností začít. Mezi takovými lidmi je dost těch, kteří se osamostatnění od pevného zaměstnání obávají. Díky akademii mají čtvrt roku plnou podporu. „Pomáháme s nastavením marketingové strategie, se stavbou webu a prodejních kanálů, s placenou reklamou a také přispíváme na zakoupení pracovního vybavení,“ vypočítává Kaňáková s tím, že po Novém roce klub zahájí druhý ročník akademie. Programu už k nakopnutí svého podnikání využily copywriterka, masérka, designérka šperků, floristka a další ženy. „Samozřejmě je program i pro singl táty,“ dodávají v klubu.
Jednou z účastnic akademie byla kosmetička Mirka Tůmová z Duchcova na Teplicku. Dlouhé uzavření jejího salónu vynucené protiepidemickými opatřeními ji připravilo nejen o úspory, ale i o část klientů. Další jedinou dospělou hlavou rodiny, která díky Akademii našla cestu, jak udržet svůj byznys a tím pádem i zdroj obživy, je Tereza Panošová z Prahy. Také ona svůj salon pro stříhání psů musela za lock-downu zavřít. Přišla o všechny příjmy, přesto musela hradit nájemné. „Tereze se podařilo zajistit povolení pro mobilní provozovnu, s propagací jí pomohly nové webové stránky i profil na Facebooku. A svou živnost tak mohla rozjet znovu,“ líčí Jiří Sochor z JTI.
Marmelády, které dobyly Anglii
Michaela Bílková zavařuje marmelády a džemy v profi kuchyni v Blíževedlech u Úštěku, nabídku má na webu www.mojemarmelada.cz.
Některé ze surovin si sbírá přímo na zahradě velké chalupy, kterou postupně opravuje. Další zdroje, které ji do budoucna osvobodí od dodavatelů, si zakládá na nedalekém pozemku. Postupně tu vysazuje ovocné stromky. Včetně jeřábu oskeruše, kdoule, mišpule či moruše. Tedy i zapomínaných druhů, které v Českém středohoří hojně pěstovali Němci, než je po válce ze Sudet vysídlili.
Marmelády zavařovala její babička i maminka. Ona s tím začala profesionálně před 6 lety. K originálnímu kuchařskému postupu ji inspirovala nepsaná česká „marmeládová královna“ Blanka Milfaitová. „Naše babičky většinou zasypaly ovoce cukrem. Kromě toho, že není moc zdravý, pouští hodně vody. Ovoce se tak muselo dlouho vyvařovat a nezbylo v něm příliš vitamínů. Já ho nevařím tak dlouho i díky citrusovému pektinu,“ popisuje Michaela.
Její odběratelé si už stačili oblíbit džemy z typicky českého ovoce, ale i citrusové marmelády v anglickém stylu a kořeněná zeleninová čatní. Se svými pochutinami má za sebou už několik úspěchů. V roce 2019 se stal její jahodový extra džem s bezovým květem českolipským výrobkem roku. Na všechny extra džemy získala značku regionálního produktu Lužických hor a Máchova kraje. Zatím největší úspěch přišel letos. Z prestižní mezinárodní soutěže citrusových marmelád v anglickém Dalemainu si odvezla tři medaile.