„To je skvělý nápad. To musíte udělat!" Nebo: „Jestli to dopadne, tak to bude něco, co tu ještě nikdy nebylo. Pokuste se o to!"
Nějak takhle možná zněly nadšené reakce dvou vynikajících a slavných sklářských výtvarníků Pavla Hlavy a Stanislava Libenského, když jim na začátku 80. let představil tehdejší generální ředitel Crystalexu František Arnošt svoji ideu o uspořádání mezinárodního fóra sklářských výtvarníků, ale také obchodníků se sklem, galeristů i sklářských řemeslníků ze Západu.
Na to, jak se šel nejdříve poradit s Hlavou a Libenským, později František Arnošt vzpomínal, když vyprávěl o začátcích sympozia. Nadšení slavných výtvarníků mu pomohlo v odhodlání světové fórum sklářů zorganizovat.
O seriáluVstříc k Mezinárodnímu sklářskému sympoziu IGS 2015 směřuje a hledí letní seriál, který v Českolipském deníku vychází každou středu během července a srpna. Najdete v něm zajímavosti z historie i aktuality ze zákulisí či nahlédnutí do bohatého doprovodného programu. Součástí seriálu jsou také vizitky nejvýznamnějších účastníků a hostů.
Arnošt také přiznal, že jeho prvotní nápad inspirovalo maličké sklářské sympozium, které na jediné peci uspořádali výtvarníci v roce 1971 ve Škrdlovicích. „Pamatuji, jak jejich atmosféra byla skutečně zvláštní. Přítomné inspirovala, táhla," vyprávěl Arnošt ještě v roce 2000 novinářům.
Byl si vědom toho, že prostory, zařízení i lidé z Crystalexu dovolují uspořádat podobné sympozium v mnohonásobně větších rozměrech a účastníkům umožní pracovat i na mimořádně velkých objektech.
Pomohlo spojení se Skloexportem
Aby něco tak revolučního, jako bylo hromadné pozvání umělců a obchodníků ze Západu vůbec prošlo, spojil se Arnošt od samého počátku s libereckým Skloexportem jako partnerem. Myšlenka uspořádání velké akce pro největší zákazníky a odběratele tehdejšímu režimu nevadila.
Lidé, kteří se na přípravě sympozia tehdy podíleli, ale sami kladli největší důraz na servis pozvaným výtvarníkům. „Mnoho skláren dokáže vyrobit více či méně kvalitní sklovinu, existují však výrazné rozdíly v tom, jakou podobu dá sklu výtvarník. Na spolupráci s nimi nám hodně záleželo," vzpomínal Arnošt.
Na první sympozium v říjnu 1982 přijeli umělci ze třinácti zemí, včetně těch „západních". Pro ně představovala cesta do Nového Boru nepochybně velkou dávku exotiky. Téměř padesát výtvarníků tehdy vytvořilo přes tři sta exponátů.
Většina z těch, kteří přijeli do Nového Boru už v roce 1982, se sem pak vracela. Byl mezi nimi také úžasný londýnský sklářský výtvarník Peter Layton. Od roku 1982 se do Nového Boru pravidelně vrací. Nechyběl ani na zatím posledním sympoziu v roce 2012.
Z domácích tvůrců je stálicí IGS třeba výtvarník Ivo Rozsypal, jenž se prvního sympozia účastnil coby designér Crystalexu v roli organizátora, na všech následujících už jako tvořící umělec.
Vizitky účastníkůMilan Cais
* 1974
• V Česku je nejvíc známý coby skladatel, zpěvák a bubeník skupiny Tatabojs, věnuje se ale také výtvarnému umění, v současné době pracuje v oborech socha, instalace, scénografie, performance a video
• účastnil se řady výstav u nás i ve ve světě, na IGS do Nového Boru přijede vůbec poprvé
Isabela De Obaldío
* 1957
• žije a pracuje v Panamě
• narodila se ve Washingtonu, francouzské matce a panamskému otci
• vystudovala malířství a přes malby a rytectví se dostala ke sklu
• na pozvání Jiřího Harcuby se IGS poprvé zúčastnila v roce 2000, od té doby se do Nového Boru pravidelně vrací