Veřejného projednávání záměru pražské společnosti Chlup, majitele lomu, která více než rok usiluje o obnovení těžby, se zúčastnilo ve čtvrtek v Brništi na sto padesát lidí. Diskutovali pět hodin.

Spory ohledně těžby na Tlustci se táhnou od počátku 90. let minulého století. Aktivistům se podařilo dosáhnout, aby v roce 1998 firma Beron těžbu zastavila. Pět let poté ale čedič začala dobývat společnost Go Point. Ta po dvouch prohraných soudních sporech s ekology opustila Tlustec v roce 2007. O rok později se současným majitelem lomu stala společnost Chlup.

„Zkrátili jsme dobu těžby z původních padesáti na maximálně dvaadvacet let. Dalších pět let by trvala rekultivace lomu,“ představil záměr Jiří Čech, spolumajitel firmy Chlup.

Společnost plánuje, že by vytěžila až 840 tisíc tun kamene ročně. Ty chce z devadesáti procent převážet po železnici a pouze jedna desetina by se měla přepravovat po silnici. „Doprava by se navýšila o jedno, maximálně dvě nákladní auta za hodinu. V minulosti tu přitom projelo patnáct až dvacet nákladních aut za hodinu,“ upřesnil Jiří Čech.

„Těžba by nenávratně poškodila krajinu. Tlustec je dominantou a jsme vyhledávanou turistickou oblastí,“ oponoval předseda Sdružení za záchranu kopce Tlustce Miroslav Šimonek. Ten zdůraznil, že obnovení těžby zhorší kvalitu života místních obyvatel. „V minulosti otřesy poničily na dvanáct nemovitostí v horní části Postřelné. Na některých bylo až na dvě stovky prasklin. Na naši stranu se tehdy postavil i vrchní soud,“ připomněl Šimonek.

Cenné území

Na Tlustci se vyskytuje celá řada ohrožených a zákonem chráněných rostlinných i živočišných druhů. Je tu i naprostý unikát – vzácná společenstva lesních porostů s průniky bučin s lípou velkolistou, kyčelnicí devítilistou a bučinou strdivkovou.

Zničení těchto biotopů by znamenalo zásadní a nenahraditelnou ztrátu pro ekosystém a biodiverzitu nejen na Tlustci. „Je to zvlášť cenné území. Dnes už mohl být národní přírodní památkou, ale k jeho smůle zde byla povolena v minulosti těžba, a tím se na něj přestaly vztahovat principy ochrany,“ řekl před časem Miloslav Lomič z Hnutí Duha.

Čedič z Tlustce je ale také jedním z nejkvalitnějších v celé republice. Využívá se na stavbu silnic nebo železničních koridorů. Vzhledem k omezené kapacitě lomů v Libereckém kraji, kde se v současnosti aktivně těží, není v zásadě proti obnovení těžby na Tlustci ani Liberecký kraj. Požaduje ale, aby se nejprve vyřešily střety zájmů mezi ochránci, vlastníky nemovitostí a těžební společnosti.

„S ukončením těžby přišlo ze dne na den o práci pětasedmdesát lidí. Mnozí jsou bez zaměstnání dva i tři roky, takže obnovení těžby by pro nás bylo záchranou,“ řekl Jiří Brzobohatý z obce Luhov.

Chtějí obchvat

V minulosti obec Brniště, pod níž Luhov spadá, těžbu podporovala. Pozitivum viděli místní v pracovních příležitostech, které by otevření lomu lidem poskytlo. Současné vedení ale není v otázce obnovení těžby jednotné.

„Někteří těžbu schvalují, jiní ji odmítají a třetí skupina je ochotná na těžbu přistoupit za určitých podmínek,“ připustil starosta Brniště Ivan Pastorek s tím, že hlavní obavy panují z vysoké dopravní zátěže. „Krajské silnice II. a III. třídy jsou v havarijním stavu a další nápor dopravy nevydrží. Jednou z našich podmínek je, aby se vybudoval obchvat Luhova, který uleví dopravní zátěži v obci,“ doplnil Pastorek.

Na svém si stále trvá nedaleké Jablonné v Podještědí. Zdejší zastupitelé počátkem června již počtvrté odmítli obnovení těžební činnost. Rovněž existuje i petice, v níž několik tisíc lidí vyjádřilo svůj nesouhlas s obnovením těžby.