VYBRAT REGION
Zavřít mapu

„U nás může rozkvést ten, kdo by v jiném souboru odumřel,“ říká Alena Pešková

Liberecký kraj – Ta působí jako šéfka libereckého baletu, který je nejmenším souborem v České republice. 

25.4.2018
SDÍLEJ:

(S)tvoření.Foto: Archiv divadla.

Liberecký baletní soubor má za sebou premiéru představení (S)tvoření, které se v mnohém vymyká. Baletní kritika zatím tápe, ale divadelníci i diváci jsou nadšení. „Mám ze současného stavu souboru dobrý pocit. Jsou to profesionálové po všech stránkách, každou sezonou většina z nich umělecky povyskočí,“ říká šéfka baletního souboru Divadla F. X. Šaldy Alena Pešková.

Váš nejnovější počin (S)tvoření je originální počin z mnoha ohledů, že?
Ano, ať už se jedná o spolupráci s libereckými bubeníky Aries, o upozadění děje či inspiraci taoistickou filozofií. Během 50 minut prožije divák všech pět emocí.

Proč zrovna taosimus?
Dlouho jsem nad tím uvažovala, ale stále jsem váhala, zda je toto téma vůbec možné jevištně zpracovat tak, aby bylo srozumitelné a nalákalo i diváky, kteří nejsou „specialisté“ na balet. Mým největším přáním také bylo, aby diváci co nejméně přemýšleli, ale o to více prožívali. Myslím, že v dnešní době jsme zvyklí upřednostňovat rozum před prožíváním – emocemi, a tím vlastně dost strádáme na těle i na duchu.

Praktikujete ho i v osobním životě?
Snažím se aplikovat jeho zásady, ale nejsem zase tak uvědomělá. Spíše pozoruji dění kolem sebe a vždy se zpětně usměji, jak věci fungují. Spoustu věcí lze ovlivnit, pokud víte JAK fungují – vědecky i nábožensky vzato… Žasnu, jak spolu souvisí např. barvy, tóny, roční období, lidské emoce i nemoce.

Představení se vyznačuje i náročnou choreografií.
U mě jako u choreografa došlo tak trochu k přerodu, většinou jsem se držela příběhu a našla styl – způsob, kterým chci „vyprávět“ a snažila se také vše docela detailně ukázat. Loni jsem podstoupila operaci kyčle a už to vždy nejde… Předávám teď informace trochu jinak a také se nechávám více ovlivňovat a inspirovat samotnými tanečníky. A to nejen jejich těly.

Jak to probíhá?
Tentokrát jsem jim nechala dost svobody, určila jsem kroky, skoky, pirouettes a zbytek nechala na každém z nich. Podstata ale musela vycházet z prožívání dané emoce. Všichni pak paradoxně mají téměř identické sklony hlavy, vedení paží. Protože když prožíváte například hněv, hlava vám jde automaticky vpřed, lokty vzad, zatnete pěsti. U radosti to je jinak.

Z čeho jste vycházela?
Právě z těch pěti emocí, to byl prazáklad. Napsala jsem si krátké básně, které vyjadřují jednotlivé analogie jako například hněv – tyrkysová, větrno, jaro, nemocná játra. Barva se například odráží v kostýmech, nasvícení scény.

Proč jste ke spolupráci oslovili Aries?
„Živá“ hudba je nenahraditelná. Spojily se tu dvě energie a emoce se znásobily. Toho bychom nikdy nedosáhli reprodukovanou hudbou.

Alena Pešková, šéfka libereckého baletu.Považujete (S)tvoření za svůj dosavadní největší výtvor? Popř. jaká to jsou?
Mám některá představení, která jsou pro mě dost zásadní. Myslím, že (S)tvoření k nim bude patřit. Dalším z nich bylo například Svěcení jara, které vzniklo pro plzeňský soubor.

Už se k vám dostaly nějaké ohlasy?
Ano, nějaké ano. Poprvé jsou více nadšení divadelníci, kteří nejsou přímo z oboru, nebo „obyčejní“ diváci než baletní kritici, kteří trochu tápou a nevědí, co si o tom myslet. A tak je to v pořádku.

Nedávno proběhla i premiéra baletu Malý princ určeného pro rodiny s dětmi. Kdo za ním stojí?
Tento balet vzešel z naší choreografické dílny. Snažím se dát příležitost tanečníkům ze souboru s choreografickými ambicemi. Za Malým princem stojí Margaux Thomas. Podobným způsobem vznikly i Dům Bernardy Alby či Jekkyl a Hyde v choreografii Mariky Hanouskové.

To musí být pro tanečníky vítaný bonus, že?
Ano, vyzkoušejí si práci z druhé strany. A je možné, že tu pak vyroste kvalitní choreograf.

Dáváte jim volný prostor, nebo se je snažíte směrovat?
Spíše volný prostor s trochou nasměrování. Neustálé připomínky by byly kontraproduktivní. Navíc nejsem vystudovaný pedagog. Pokud si ode mě chtějí něco vzít, dám, ale nenutím. Spíše nabádám prostřednictvím otázek. Stejně tak to praktikoval i mistr Pavel Šmok.

Je potřeba mít pedagogický základ?
To nevím. Já jsem ve všech směrech autodidakt, ale poctivý. Když vím, že budu komunikovat s orchestrem, nastuduji partituru, když píšu libreto, musím o tématu vědět co nejvíce. Ale na práci s tanečníky používám spíše intuici.

Jaká je aktuální situace v souboru?
Když jsem nastupovala jako šéfka baletu, říkala jsem, že první výsledky snažení budou vidět za pět šest let. Ta doba nastala a já jsem opravdu spokojená. Mám ze souboru dobrý pocit. Jsou to profesionálové po všech stránkách, každou sezonou většina z nich umělecky „povyskočí“, navíc se vzájemně povzbuzují a inspirují.

Takže se vám podařil naplnit váš cíl jako šéfky baletu?
Cíl, to zní, jako kdybychom už nechtěli dál. A to my chceme. (smích) Na technice tance je vždy co vylepšovat. Ale to samo o sobě nestačí. Je potřeba se jako soubor „cítit“. Vzájemně se respektovat, opravovat i oceňovat. Vytvořili jsme si takový mikrokosmos. Já si například s většinou tanečníků vykám a v baru jsem s nimi byla na delší dobu poprvé po premiéře (S)tvoření. Přesto mám pocit, že je velmi dobře znám. Na baletním sále, při práci, na každé premiéře, z každého na mě sálá jejich pot a emoce.

Má liberecký soubor nějaká specifika?
Jsme nejmenší baletní soubor v republice a z toho vyplývá mnoho specifik. Mnoho nevýhod, ale i výhod. Když někdo onemocní, soubor přezkušuje s hostem z jiného divadla. Na druhou stranu v generálkovém týdnu mají šanci si vše perfektně nazkoušet, „vlézt“ do stylu a nemusí dávat prostor alternaci.

Nechybí pak konkurence, která vede ke zdravé soutěživosti?
Tam, kde není konkurence, se projeví povaha a disciplína. Když pracuji v jiných divadlech, atmosféra je v tomto smyslu jiná. Nezapamatoval sis kroky ze včerejší zkoušky? Ok, nastoupí tvůj kolega. Jenže na někoho konkurence působí jako motivace, pro někoho by byla zhoubná, protože nemá bojovnou povahu. A tak možná u nás mohl „rozkvést“ někdo, kdo by jinde „odumřel.“

Jak probíhá takové přihlášení do souboru?
Po celém světě probíhají do všech divadel přibližně od ledna do dubna konkurzy. Už od září jsem bombardovaná emaily z celého světa, takže o tanečníky nouze rozhodně není. Ale já například letos neměním soubor, ačkoli po technické stránce tu byla řada výborných tanečníků, ale jak jsem již říkala, nejde jen o toto. Soubor je nyní kompaktní.

V souboru působí řada cizinců, od Francouzky přes Australany až po Angličany a Rusy. Čím je pro ně liberecký soubor lákavý?
Rozhodně je zde nedrží platy, které jsou ve srovnání se zahraničím tristní, a ani zázemí divadla, které je opravdu z minulého století. Je to asi kvůli té specifičnosti. Myslím, že je tu pro ně zajímavý repertoár, pedagogové i to, že u nás jsou v podstatě všichni sólisté.

Loni jste uvedli i balet Petrolejové lampy? Jak se vůbec zrodí ten nápad převézt knihu na divadelní prkna?
Toto představení vytvořil pan Libor Vaculík, který je i autorem libreta. Ale většinou je to tak, že si přečtete předlohu – román, drama a už se snažíte prozkoumat, jestli je téma vhodné k nonverbálnímu zpracování, jak budou fungovat divadelní zkratky atd.

Vy osobně jste s baletem začala pozdě, až ve 13 letech.
To bylo hodně nezvyklé, mé spolužačky se mu věnovaly i od tří let. Vyrůstala jsem v okresním komunistickém městě a tam, když jsem řekla, že bych chtěla být baletkou, klepali si na čelo. Naštěstí mám skvělé rodiče, kteří se vymykali standardu okresního měšťáctví.

Jak probíhala cesta za baletním snem? Předpokládám, že se nejednalo o procházku růžovou zahradou…
Makala jsem, vstávala ve čtyři hodiny ráno, a pak jsem nějakým zázrakem udělala rozdílové zkoušky na konzervatoř. Tam jsem dost trpěla, nejen protože jsem toho dost zameškala, ale také proto, že jsem zjistila, že mé dispozice na klasický tanec nejsou ideální. A tak všechno daleko více bolelo, než jsem přišla na to, že když budu správně používat hlavu a srdce, ošálím tělem sebe i diváky.

Kdy se to zlomilo a začala jste uvažovat i o choreografii?
Po sametové revoluci přišli ze zahraničí pedagogové, kteří učili moderní taneční techniky, ale i improvizaci, herectví, to mi dalo velmi mnoho. Ale chtěla jsem to zkusit ještě jinak – po svém. A tak jsem se spolužáky nazkoušela choreografii, kterou jsme tančili při našem absolutoriu ve Stavovském divadle.

Proč jste přijala nabídku z libereckého divadla a stala se šéfkou baletu?
Já jsem nikdy nechtěla šéfovat baletu, nemám ráda organizování a věci s tím spojené. Přesně jsem věděla, že bych musela řešit i nepříjemné věci. Ale v tu dobu jsem měla za sebou tři celovečerní balety, pokaždé s jiným divadlem, a když jsem pak jezdila na reprízy, zjistila jsem, že ten můj styl se vytrácí. Chtěla jsem s nějakým souborem pracovat dlouhodoběji, pocítit, že tanečníci již vědí, co po nich chci, co je můj styl, který udrží.

Nemrzí vás, že už se nemůžete věnovat tanci?
To víte, že se mi občas zasteskne. Ale nastal čas. Různé součástky v těle přestaly správně pracovat. (smích). Ale já to vše prožívám prostřednictvím tanečníků, kteří tančí v mých choreografiích.

Co chystáte na Mezinárodní den tance, který připadl na 29. dubna?
Opět se vydáme specifickou libereckou cestou. V minulosti jsme předváděli ukázky z repertoáru v obchodních centrech, tentokrát jsme si připravili balet Julie a Romeo, klasiku všech klasik. Diváci, kteří si koupí lístky, se budou moci přijít podívat i na ukázku každodenního tréninku – a to hodinu před začátkem představení přímo do hlediště divadla. Trénink povede náš nový pedagog Petr Münch. Po půl hodině se zatáhne opona a proběhne neformální debata – rozhovor mezi mnou a diváky. Bude se mluvit o našem souboru, o repertoáru… Před samotným představením pak přečteme poselství k Mezinárodnímu dni tance.

A máte kromě toho i nějakou třešničku na dortu?
Úplně výjimečně pozveme po představení diváky na jeviště a naše tanečnice Veronika Šlapanská je naučí velmi jednoduchou variaci, kterou si pak všichni zatančíme, abychom pocítili radost z tance. (úsměv)

Autor: Jiří Louda

25.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Informační technologie - Informační technologie Programátor 25 000 Kč

Vývojáři webu a multimédií Programátor/kodér webových stránek. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce : , Požadavky : , - výborná znalost HTML, CSS, JavaScript, - prokazatelné zkušenosti s tvorbou webových stránek, eshopů a prezentací, - spolehlivost, bezúhonnost, aktivní přístup k práci, - znalost anglického jazyka, analytické a technické myšlení, Nabízíme :, - práci na plný pracovní úvazek, - po 3 měsíční zkušební době smlouva na dobu neurčitou, - odpovídající platové ohodnocení, - zázemí moderně vybavené kanceláře v České Lípě, - přátelský kolektiv, - po zaučení možnost částečné práce z domova, Vhodné i pro absolventy, vhodné i pro osoby se zdravotním postižením., Vhodné i pro cizince., V případě zájmu o pracovní pozici pošlete svůj životopis a reference na již vytvořené webové stránky emailem na výše uvedenou adresu., Místo výkonu práce: Hrnčířská 765, Česká Lípa.. Pracoviště: Roel adriaan ramp, Hrnčířská, č.p. 765, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Roel Adriaan Ramp, .

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 14 500 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní Strážný-á. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: spolehlivost, pečlivost, certifikát strážného, základní znalost NJ výhodou - není podmínkou. Práce vhodná i pro osoby se zdravotním znevýhodněním., První kontakt emailem!. Pracoviště: Čs, náhradní plnění s.r.o. - 001, Chelčického, č.p. 1932, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Josef Zejda, zejda@karchercs.cz.

Obchod - Obchod Obsluha čerpacích stanic a mycích linek 17 000 Kč

Obsluha čerpacích stanic a mycích linek dopravních prostředků Obsluha čerpací stanice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme obsluhu pro jednu z našich čerpacích stanic, ČERPACÍ STANICE Častolovice u ČESKÉ LÍPY. Pracovní doba : krátký / dlouhý týdne . Požadujeme pečlivost, samostatnost a příjemné vystupování. Výpis z rejstříků trestů. Čistá mzda 14.000 - 15.000,-Kč. CV zasílejte na uvedený mailový kontakt.. Pracoviště: Vendys petrol s.r.o. - častolovice, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Radek Fejgl, +420 773 480 023.

Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 13 000 Kč

Pomocní kuchaři Pomocný/á kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Chelčického 1932, Česká Lípa, Požadujeme spolehlivost, pracovitost, , Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení., Práce na jednu směnu 4:30 - 13:00 hod., Nabízená mzda: základ 13 000 Kč + bonusové ohodnocení., Vyučení a praxe v oboru je výhodou!. Pracoviště: Gth catering a.s. - česká lípa - 001, Chelčického, č.p. 1932, 470 01 Česká Lípa 1. Informace: Petra Ryšavá, +420 725 304 950.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Českolipská radnice.
1

Lípa ukončila přípravu dopravního experimentu

O víkendu proběhlo už tradiční Jarní Sosnění.
17

OBRAZEM: Draci byli ozdobou Jarního Sosnění

FOTO: Líheň skvělých běžců! Při Odznaku Všestrannosti se běhalo hodně rychle

Liberecký kraj – Nevídaný počet skvělých běžců se sešel v pondělí při krajském kole Odznaku Všestrannosti ve Stráži pod Ralskem. 

FOTO: Svátek fotbalu může začít. McDonald's Cup už zná los!

Ústí nad Labem - Největší evropský fotbalový turnaj pro žáky základních škol McDonald's Cup jde do velkého republikového finále. Brankář druholigového FK Ústí nad Labem Petr Vašek před polednem šestnáct týmů, které se v úterý a středu na severu Čech Svátku fotbalu zúčastní, rozlosoval do čtyř skupin. 

Nemocnice v Lípě chce nalákat zdravotníky zpět ke své profesi

Česká Lípa – Nemocnice s poliklinikou v České Lípě chce podnikům konkurovat novými benefity i zvýšením platů.

Nový Bor získal pátý bod

Nový Bor - Pátý bod v sezoně vybojoval fotbalový celek z města sklářů, který se už smířil s jistým sestupem z divizní skupiny B do krajského přeboru.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT