Němou grotesku, která je spíš k pláči než k smíchu, připomínají situace na chodnících v České Lípě. Ráno vyjdete z domu, uděláte sotva pár kroků a podjedou vám nohy. Přes den napadaný sníh roztaje a noční teploty udělají své, takže ráno je místo chodníku kluziště.

„Nedá se ani pořádně chodit, klouže to a jsou místa, kde se ani nesype. Starají se jenom o ty hlavní komunikace, o centrum města a ostatní nechávají skoro bez povšimnutí. Vždyť se po tom nechodí špatně jenom mně s endoprotézami, “ posteskla si sedmasedmdesátiletá Vlasta Rejmanová z České Lípy.

„Město Česká Lípa provádí zimní úklid podle nařízení z tohoto roku, v němž je v podstatě plán zimní údržby komunikací. Jsou v něm obsaženy i lokality a pořadí důležitosti, ve kterém jsou uklízeny,“ poučila Českolipany mluvčí radnice Kateřina Kotková a doplnila, že v plánu nechybí ani ty chodníky, na nichž se pro malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí.

„Na příslušných komunikacích jsou umístěny informativní cedule V zimě se neudržuje,“ doplnila Kotková. Ne všude se ovšem cedule najde. Například chodník spojující ulici Sluneční s Žitavskou na sídlišti Špičák, žádnou takovou cedulku nemá. Lidé bydlící v okolí mají za to, že zmíněný chodník zůstal stranou zájmu. Možná jen ale nebyl zařazený do plánu zimní údržby.

Jedou nonstop

Pro Českou Lípu zajišťuje úklid komunikací společnost AVE CZ. Jak se pere se sněhem a náledím? „Dispečink má službu dvacet čtyři hodin. Každý den máme operativní porady se zástupci města, kde vyhodnocujeme situační zprávy, abychom stále udržovali komunikaci před nekonečnými přívaly sněhu a náledí,“ řekl Martin Kalvas, ředitel českolipské provozovny AVE CZ.

Celkem jsou pro Českou Lípu a také Nový Bor nasazeni čtyři dispečeři, sedmnáct řidičů speciální techniky a osm lidí pro ruční úklid, kteří kromě měst zajišťují zimní úklid na silnicích I., II. a III. třídy okresů Česká Lípa a Liberec.

„Hrozné je to u autobusových zastávek. Před nimi zmrzlé haldy nahrnutého sněhu, které nám invalidním komplikují nejen nástup do autobusu. Co mají pak dělat třeba lidé na vozíčku,“ lamentuje Vlasta Rejmanová.

Radnice neurguje

„Dispečeři jsou připraveni řešit individuální případy, například když se tělesně postižení nemohou přes hromady nahrnutého sněhu dostat ke svému vozu,“ reagoval mluvčí společnosti Jaroslav Nálevka s tím, že se invalidní obyvatelé, a nejen oni, mohou s problémem obrátit na společnost nebo přímo na radnici.

„Dosud jsme z radnice nezaznamenali žádnou urgenci. Ve městech, kde operují naši lidé a technika, děláme, co můžeme,“ podotkl Jaroslav Nálevka a zdůraznil, že jsou připraveni v případě skutečné dlouhotrvající zimní kalamity nasadit brigádníky, kteří by ručně zasahovali v obtížně přístupných místech.

„Náklady na zimní údržbu v tomto roce odhadujeme na osm milionů korun,“ upřesnila k letošní sumě za údržbu namrzlých a zasněžených chodníků Kateřina Kotková. Ta na vysvětlenou dodala, že novelou zákona o pozemních komunikacích vzrostly náklady na zimní údržbu zhruba o jeden a půl milionu korun.

Město Česká Lípa má ve svém majetku odhadem sto třicet kilometrů chodníků. Pro případ úrazu občana na špatně udržované komunikaci je město pojištěné. „I navzdory maximálnímu nasazení veškeré dostupné techniky se však může stát, že na namrzlém chodníku někdo uklouzne a zraní se,“ připustil Nálevka s tím, že i oni mají sjednané pojištění.

Pokud Českolipany trápí nedostatečná údržba komunikací, je první instance, na níž by se měli obrátit, radnice. Ovšem k rychlejšímu odstranění problému bude lepší kontaktovat přímo firmu AVE CZ.

„Kvalitní servis ale logicky také něco stojí. Česká Lípa za zimní úklid zaplatí v průměru deset milionů ročně, nicméně výsledná částka se odvíjí podle toho, jak lidem zima zatápí,“ poznamenal Jaroslav Nálevka a dodal: „Pořád je to ale relativně nízká částka ve srovnání s tím, kdyby chodníky a silnice byly neprůchodné, lidé se nemohli dostat do práce a město by muselo řešit stovky žádostí o odškodnění zraněných chodců, jak je tomu letos v některých jiných velkých městech.“

Autor: Tomáš Mařas