„Nová stanice stojí v těsném sousedství autobusového nádraží. Díky tomu se sníží zbytečné přejíždění autobusů na tankování, což ušetří čas i peníze a navíc nebudou přejíždějící autobusy ještě víc zhušťovat městský provoz,“ řekl Lubomír Kolman z RWE Plynoprojekt.

Nová plnicí stanice přišla na 15 milionů korun a zatím nebude veřejná, sloužit bude především vozům ČSAD Česká Lípa stejně jako stanice v areálu firmy. „Zařízení je schopno denně naplnit 40 autobusů, což plně kryje naše potřeby,“ řekl ředitel ČSAD Česká Lípa David Mahdal. Dodal, že stanice umí palivo do nádrží autobusů doplnit mnohem rychleji. „Zatím jsme to testovali na pěti autobusech a natankování zvládla za 25 minut,“ poznamenal.

ČSAD Česká Lípa má v Libereckém kraji největší vozový park s pohonem na stlačení zemní plyn. Z 80 autobusů, které má firma v České Lípě, je polovina plynových.

„V letošním roce plánujeme nákup dalších šesti vozů, zároveň ale potřebujeme šest starých plynových autobusů vyřadit, a tak se podíl nezvýší,“ dodal David Mahdal. Plynové autobusy má ale také ČSAD Semily nebo Dopravní podnik města Liberce, testují je i v Jablonci.

V Libereckém kraji jsou mimo stanic v České Lípě ještě další dvě plnicí stanice na CNG v Liberci a od loňska také v Semilech. Libereckou plnicí stanici čeká v nejbližší době modernizace, přestože byla vybudována před devíti lety, kapacitně už nestačí. Další plnicí stanice by měla vyrůst také v Jablonci nad Nisou. V areálu společnosti Tedom ji chtějí vybudovat Liberecký dopravní podnik ve spolupráci s ČSAD Jablonec.

Podle České plynárenské unie (ČPU) se v České republice loni prodalo 8,1 milionu metrů krychlových CNG, což bylo zhruba o pětinu více než v roce 2008.

Na stlačený zemní plyn v Česku v současnosti jezdí asi 2000 vozidel z toho je 264 autobusů, zhruba čtvrtina z nich v Libereckém kraji. Podle ČPU bude vozů s plynovým pohonem přibývat. Zatím rozvoji brání nedostatečná síť plnicích stanic. V České republice zatím podle Markéty Schauhuberové z ČTU pro veřejnost funguje jen 27 plnících stanic CNG. Do roku 2020 by jich podle unie mělo být v Česku v provozu na 400.