Nemocenskou dostanete, až podepíšete, že váš pracovní úraz není pracovní. Tak tohle je postup zaměstnavatele roku – Delphi Packard Elektric v České Lípě. Na takový nátlak odmítla přistoupit Monika Zelinková. „Koncem července se mi stal v práci úraz. Mistr se mnou sepsal záznam a kvůli silné bolesti jsem odešla ke své praktické lékařce,“ popisuje počátek všeho Monika Zelinková.

Doktorka zranění posoudila jako úraz způsobený jednostrannou dlouhodobou zátěží, naordinovala léčbu a vypsala neschopenku. Po čtrnácti dnech pracovní neschopnosti Monice Zelinkové přišel dopis ze mzdové účtárny Delphi Packard. V něm jí žádali o vyplnění přiloženého formuláře „Prohlášení o mimopracovním úrazu“.

„Je nutné prohlášení co nejdříve vyplnit a zaslat obratem na mzdovou účtárnu, jinak nebudeme moci vyplatit nemocenské dávky,“ píše se v průvodním dopisu. Jenže to Monika Zelenková odmítla. „Popřela bych tak, že se mi úraz stal při výkonu práce,“ zdůrazňuje žena s tím, že své stanovisko v účtárně sdělila.

Žádné peníze nedorazily

Zároveň nechala zavolat bezpečnostního technika. Podle jeho slov zaměstnavatel její zranění nepovažuje za pracovní úraze. „Argumentovala jsem vyšetřením u lékařky. Ale na to mi řekl, že ta si může psát, co chce, a tím to ukončil,“ popisuje jednání Monika Zelinková.

„Pokud se zranění stane v areálu zaměstnavatele, je to vždy pracovní úraz, o kterém se musí sepsat záznam. Komise, v níž jsou zástupci zaměstnavatele, pouze určí míru podílu pracovníka na zranění. Podle toho se vypočítá finanční dorovnání mezi nemocenskou a průměrným platem,“ vysvětluje Milan Šubrt, předseda Asociace nezávislých odborů Libereckého kraje.

Ale uběhl jeden měsíc, druhý a třetí, na jejichž konci vždy Monika Zelinková zaslala lístek na peníze od své lékařky do účtárny Delphi. Žádné peníze na účet nedorazily. „Obrátili jsme se proto s manželem na Okresní správu sociálního zabezpečení v České Lípě a chtěli jsme vědět, co je příčinou,“ říká Monika Zelinková.

OZZS: Přístup zaměstnavatele je nekorektní

A jejich zjištění ji šokovalo. Dávky nemohli poslat, protože Delphi Packard nezaslal žádné dokumenty, včetně lístků na peníze. „Situaci bezprostředně začalo prošetřovat oddělení kontroly OSSZ v České Lípě. To zjistilo, že zaměstnavatel skutečně potřebnou žádost o dávku nemocenského pojištění klientky zadržoval a neposlal k vyřízení na okresní správu sociálního zabezpečení,“ potvrzuje Kamil Vařeka, tiskový mluvčí ČSSZ.

Ten dále uvedl, že společnost vyzvali, aby okamžitě veškeré podklady dodala. „Máme příslib zaměstnavatele, že tak učiní. Poté budeme moci klientce vyplatit dávky v co nejkratším termínu. Zároveň jí ale pracovnice OSSZ doporučila, aby se obrátila na Inspektorát bezpečnosti práce, který jí pomůže řešit pracovněprávní spor se zaměstnavatelem,“ dodává Kamil Vařeka.

„Považuji to za velmi nekorektní přístup zaměstnavatele a jeho víru v to, že se jeho zaměstnanec nebude bránit, protože je krize a nechce přijít o práci, považuji za skryté vydírání, neřku–li šikanu,“ komentuje případ Milan Šubrt.

A jak se k tomu staví Delphi Packard? „Záležitost řešíme s naší zaměstnankyní Monikou Zelinkovou a nebudeme se k ní veřejně vyjadřovat,“ sdělila Petra Špetlíková, personální ředitelka Delphi Packard v České Lípě.