„Alimentární nákazy jsou především známá salmonelóza, kampylobakterióza a další, které se dostávají do těla s potravinami,“ objasnila tisková mluvčí Krajské hygienické stanice v Liberci Zuzana Balašová.

Zmíněné nákazy se vyskytují po celý rok, ale v letních měsících počet postižených lidí každoročně stoupá. Teplé počasí bakteriím přeje a statistiky o tom vypovídají své.

„Do konce června jsme zaznamenali jen na Českolipsku padesát pacientů nakažených salmonelózou a dalších třicet šest lidí s kampylobakteriózou,“ upřesnila řeč čísel Zuzana Balašová.

Podcenit pravidla se nevyplácí

Někdy si stačí udělat pořádnou gril párty a ani se nenadějete a máte zaděláno na pořádné trable. Pokud už budete na zahradě grilovat, pak dbejte na to, aby byla vaše dobrota propečená až do středu. „Tady platí pravidlo, že i grilovací potřeby je třeba vždy očistit od syrového masa, pokud je budete nadále používat na potraviny, které neprojdou tepelnou úpravou,“ upozorňuje Zuzana Balašová.

Aby nedošlo ke kontaminaci, musí potraviny projít tepelnou úpravou nad sedmdesát stupňů celsia po dobu minimálně deseti minut. V teplém počasí se daří bakteriím salmonelózy nejen v drůbežím mase, ale i v mase mletém a ve špatně uchovaných výrobcích z vajec, jako jsou třeba majonézy.

Podle Zuzany Balašové je třeba dbát i na přepravu potravin a nenechat je v teple déle než je nezbytně nutné.

Další z pravidel, jak předejít alimentárním nákazám, je již jednou rozmražené potraviny dále nezamrazovat. Tím by se lidé měli řídit po celý rok. Neméně důležité rovněž je, si po přípravě syrového masa důkladně omýt ruce, než začnete třeba s přípravou zeleniny, která neprochází tepelným zpracováním.

Zelenina je lepší než hamburger

Že onemocnění salmonelozou není procházka růžovou zahradou se přesvědčila i Zdena Vítová, která ji prodělala před dvěma lety.
„Koupila jsem si tehdy grilované kuře a ještě ten den se mi udělalo hrozně špatně,“ popisuje krušné chvilky a pokračuje: „Tři dny jsem trávila na záchodě a k tomu jsem měla čtyřicítky horečky.“

Letní strava by měla být lehká, založená na potravinách lehce stravitelných, abychom zbytečně nezatěžovali organizmus. Léto je ideální k tomu abychom si zpestřili jídelníček o zeleninu a ovoce, které v zimních měsících postrádáme. V jídelníčku nesmí chybět ani ryby nebo drůbež, ovšem řádně tepelně upravená.

Zapomenout nesmíme na pravidelné doplňování tekutin. Pijeme neslazené minerální vody nebo ovocné čaje, které jsou jen lehce oslazené.

Autor: Tomáš Mařas