Stavební firma Skanska už v prosinci převzala oblast nad nádražím jako staveniště a v areálu nyní probíhají první práce. Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem v kraji hned po Liberci. Kříží se tu trati na Liberec, Děčín, Bakov nad Jizerou, Jedlovou a Lovosice. Obří modernizace hlavního vlakového nádraží má přijít na bezmála miliardu korun.

Vedle již zahájené výstavby nové stanice v Lípě by se v letošním roce rekonstrukce měly dočkat trati a nádraží ve Frýdlantu a Raspenavě na Liberecku. Je to zhruba za 450 milionů korun.

„V Raspenavě a ve Frýdlantu projdou stanice kompletní modernizací, budou tam nová nástupiště s bezbariérovým přístupem," popsal rozsah plánovaných prací Blažek. Modernizace čeká podle něj i tratě z Frýdlantu do Mníšku a z Raspenavy do Bílého Potoka. Ty čeká modernizace zabezpečovacího zařízení, zároveň na trati do Mníšku bude zvýšena rychlost. „Celá ta akce by měla přinést zvýšení stability železniční dopravy na trati z Liberce do Frýdlantu," řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji.

Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť, je ale většinou jednokolejná a není elektrifikovaná. Navíc je zastaralá a podle odhadů by potřebovala modernizaci za 21 miliard korun. V minulosti se do ní ale investovalo jen málo.

Rekordní byl loňský rok, kdy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investovala do modernizace, oprav a rekonstrukcí železničních tratí v kraji 3,1 miliardy korun. Je to víc než za posledních deset let dohromady. Hlavním důvodem byla snaha dočerpat co nejvíce peněz z končícího Operačního programu Doprava I.

I v příštích letech budou ale opravy pokračovat, slíbil generální ředitel SŽDC Pavel Surý. „Dalších 1,8 miliardy korun by se v příštích dvou letech mělo investovat i do modernizace železniční trati a stanic z České Lípy na Liberec," dodal Surý.

Rekonstrukce čeká podle něj i trať z České Lípy na Litoměřice, ale i další úsek trati z Turnova na Hradec Králové. Vlaky by tam pak podle něj mohly jezdit až stokilometrovou rychlostí. „Aby pro cestující byla železniční doprava komfortní a konkurenceschopná," dodal Surý.