Záměrem Provodínských písků a. s. je postupné zvýšení těžby, úpravy sklářských a slévárenských písků v dobývacím prostoru Okřešice až na 1,2 miliony tun ročně oproti stávajícím sedmi set tisícům tunám.

Rozšíření těžby bude dosaženo prodloužením těžební doby v lomu o dvě hodiny denně a modernizací úpravny v Provodíně. „Zvýší se tak směnnost provozů, do nichž budeme přibírat zaměstnance. Přesný počet nových pracovních míst ale v současnosti nejsem schopen říci. Vše záleží na tom, o jaké množství se těžba zvedne,“ říká Miroslav Slovák, místopředseda představenstva Provodínské písky a.s.

Vzroste nákladní doprava

S plánovaným rozsahem těžby zákonitě vzroste i doprava odtěženého materiálu. Aby hluk z dopravy nezatěžoval místní obyvatele, je v plánu postavení nové účelové komunikace. Ta zkrátí dopravní trasu z lomu do drtírny surovin.

„Protože bude protínat železniční trať u zdejšího vlakového nádraží, uvažovalo se o výstavbě mostu nebo tunelu. Po dohodě s Českými dráhami konečnou variantou zřejmě bude výstavba úrovňového přejezdu se závorovým a signalizačním systémem,“ popisuje Miroslav Slovák.

close zoom_in Výhodou přejezdu je, že společnost bude moci nasadit nákladní vozy s větší kapacitou, čímž se sníží četnost jízd. Současně s tím bude zmíněný přejezd k dispozici v mimopracovní době i cykloturistům.

Lesní plochy nahradí

Zvýšení těžby s sebou nese i rozšíření dočasného odlesnění. Podle Miroslava Slováka ale společnost přistupuje k odlesnění pouze v případě, kdy je to nezbytně nutné. „Zároveň je naší povinností, kterou dodržujeme i nyní, odlesněné plochy nahradit stejnou výměrou rekultivované lesní plochy. Těžební báze a další podmínky v ochraně přírody a krajiny se tak nezmění a budeme je i nadále respektovat,“ zdůrazňuje Miroslav Slovák.

Souhlas se zvýšením těžby pro Provodínské písky a.s. je podmíněn vyřešením situace v Jestřebí. „Stav silnice neodpovídá již za současného stavu přepravy bezpečnému provozu. Proto jakékoliv další zvýšení přepravy výrazně naruší životní prostředí a bezpečnost v obci,“ upozorňuje Marta Schwarzbachová, starostka Jestřebí.

Jestřebí má požadavky

Obec, přes kterou je vedena většina odbytové dopravy, má proto několik požadavků. Mezi nimi je například posouzení parametrů komunikace na plánovanou přepravu, povolení osazení značky omezující maximální zatížení či instalaci radaru.

„V případě, že dojde k překročení hlukové zátěže u nemovitostí v bezprostřední blízkosti komunikace, chceme, aby společnost jednala s jejich vlastníky o protihlukových opatřeních a zajistila jejich financování,“ doplňuje Marta Schwarzbachová s tím, že rovněž navrhují, aby se provodínská firma podílela na údržbě vozovky.

Požadavky Jestřebských se bude v nejbližší době zabývat představenstvo Provodínských písků a vrcholové vedení společnosti Quarzwerke, kteří rozhodují o investicích společnosti.