„Z důvodu havarijního stavu mostu v ulici Lidická došlo k úplnému uzavření provozu na této části komunikace. Místo je označeno dopravním značením a silničními bariérami,“ uvedl místostarosta Kamenického Šenova Zbyněk Jech.

O havarijním stavu mostu přes Šenovský potok město delší dobu ví. Podle starosty Františka Kučery nyní přistoupili k uzavírce, protože z nosného oblouku pět metrů dlouhé stavby vypadlo několik pískovcových kvádrů. „Ono by se zřejmě nic nestalo, ale pro jistotu,“ řekl Kučera s tím, že na nápravě se už delší dobu pracuje.

„Přípravy trochu zpomalili památkáři. Chtěli, aby se zachovaly pískovcové klenby,“ podotkl starosta a jedním dechem dodal, že nakonec došli ke shodě. „Kamenný oblouk zůstane, vypadlé kvádry doplníme, ale svršek bude tvořit železobetonová skořepina, která ponese veškerý tlak,“ popsal Kučera.

Podle optimistického odhadu by práce na rekonstrukci měly začít na jaře. „Máme připravenou projektovou dokumentaci, v nejbližších dnech začneme soutěžit dodavatele,“ dodal starosta.

Zajímavé je, že i přes veškerou snahu památkářů o zachování dobového tvaru přemostění, stavba prakticky není vidět. Z jedné strany je zmíněná truhlárna, z té druhé rozbujelá vegetace. Ohledy nebylo třeba brát ani na vodáky, Šenovský potok není splavný ani na voru a navíc nedaleko mostu v Lidické ulici teče do podzemní strouhy, ze které vyvěrá až za městem. 

Pokud nepočítáme menší mosty ve správě jednotlivých obcí, je v celém Libereckém kraji v současnosti dvanáct mostů v havarijním stavu a jeden z nich je i na Českolipsku. Jedná se o betonový most přes Svitávku v Kunraticích u Cvikova. Trámové přemostění postavili v roce 1971 a v současnosti jeho správce Liberecký kraj připravuje opravu. Není to ale tak jednoduché, na sklonku loňského roku najatý projektant narazil na překážku.

„Není možné dokončit činnost spočívající v obstarání pravomocného stavebního povolení, a to z důvodu průtahů při získání smlouvy o možnosti provést stavbu na cizím pozemku se soukromým vlastníkem pozemku,“ konstatoval v únoru ředitel organizace Silnice LK Jan Růžička. Uvedený vlastník podmiňuje vydání souhlasu spekulativními požadavky na výši odměny za zábory pozemku, které projektant není schopen zajistit. Do doby, než se všechny strany dohodnou, tak není možné pokračovat.

Celkově by se dalo říct, že stav mostních konstrukci na Českolipsku není zlý. Na větších stavbách navíc probíhá průběžná obnova. Například na silnici I/9 přímo v České Lípě vloni na jaře silničáři dokončili kompletní výměnu mostu přes Moskevskou ulici. Na stejném tahu, o několik kilometrů dál směrem k Sosnové, nyní stavaři mění i mostní svršek přes dvojici železničních tratí.