Paní učitelka jim nerozdává písemky, ale plynové masky. Sedmáci mají zrovna hodinu cenzury a osmáci hledají na internetu odpověď na otázku: Co měl symbolizovat výstřel z Aurory? „Dětem chceme přiblížit, jak se žilo v době komunistického režimu. Děti o tom moc nevědí, a myslím si, že je to špatně. A chtěli jsme, aby věděly, proč mají v pátek volno,“ vypráví iniciátorka projektového dne učitelka Zuzana Ledvinová.

CHLEBA S PAŠTIKOU

Žáci jsou rozdělení podle identity, a tak na chodbě školy potkávám holčičku, která má cedulku s nápisem matka pracovnice archivu a otec řidič kombajnu. Děti tady skáčou gumu a házejí si céčky. V jedné z tříd mají návštěvu. V lavicích sedí paní Marjušaková a také zastupitel Miroslav Hudec, kteří vyprávějí své osobní vzpomínky na ČSSR. Během velké přestávky děti rozbalují svačiny, přinesly si chleba s paštikou nebo marmeládou. Navíc zde chodí celou přestávku v kruhu. Učitelky jsou dnes převlečené za pionýrku nebo svazačku.

FRONTA NA BANÁNY

Děti za šikovnost při hodinách dostávají bony a vysluhují si tak pořadí ve frontě do Tuzexu. Další přestávku dokonce stojí frontu na banány. Na několik dětí nezbylo, jejich rodiče nejsou vysoce postavení jako rodiče jiných dětí. U některých žáků je z tváře poznat, že si dobře uvědomují, jak tehdejší doba musela být těžká.

Výuka končí před školou. Potom, co děti odcvičí spartakiádu na písničku Poupata, zacinkají klíči. Zároveň zaznívá i slavná píseň Modlitba pro Martu, která se stala symbolem odporu Čechů a Slováků proti vpádu vojsk Varšavské smlouvy do socialistického Československa v srpnu 1968. Ředitelka školy zopakuje dětem ještě několik základních informací o sametové revoluci z roku 1989 a loučí se s nimi. Dnes se toho její žáci naučili opravdu hodně.