Motorkáři často nechtějí za parkování platit, argumentují nejasnými pravidly. „Parkovací lístek se dává za přední sklo. Já žádné nemám, tak neplatím,“ vysvětluje svůj postoj motorkář Martin Nezval. Návod, který by motorkářům vysvětlil, jak se zachovat, na automatech chybí. Přesto má Lípa v otázce jasno. „Lístek si řidič v takovém případě nechá u sebe. Že vozidlo nemá čelní sklo, motorkáře neomlouvá,“ vysvětluje referentka pro komunikaci s veřejností Eva Markgrafová.

Ani jiné triky milovníkům jednostopých strojů v České Lípě nepomohou. „Skútr nechávám stát mimo parkovací plochy. Když nezabírám nikomu místo, nevím, proč bych platil,“ říká motorkář Robert Andrýsek. Taková prázdná místa lze najít například v rozích parkovišť u OD Banco nebo u Hradu Lipý. Řidiči je ale správně používat nesmí.

„Parkovat vozidla lze jen na vyznačených plochách. Parkováním mimo ně či nezaplacením parkovného se řidiči vystavují dvoutisícové pokutě,“ říká mluvčí českolipské městské policie Eva Vlastníková.

Na jednom stání pro auto lze zaparkovat několik motorek, přesto je cena stejná. „Chápeme argument motorkářů, ale stejnou věc by mohli tvrdit i majitelé menších aut. Jakmile zabírá vozidlo část parkovacího místa, musí platit plnou částku,“ vysvětluje Markgrafová. S úpravou cen či vytvořením menších stání pro motocykly město do budoucna nepočítá. „Nic takového neplánujeme, od občanů jsme takový požadavek zatím nezaznamenali,“ dodává Markgrafová. 

Další překážkou je i množství motorkářů na Českolipsku. Dokud se jejich počet nezvýší, město nezačne s vytvářením podmínek a prvků, které by jim parkování v centru zlepšily. Podobná situace panuje i na soukromých parkovištích před supermarkety, kde motocykly zabírají místa autům. „Už dvakrát mi řidič auta nadával, že mu svým strojem zabírám místo a on musí parkovat až vzadu. Na jednu stranu to chápu, ale na chodníku přece parkovat nechci,“ vypráví zážitky z nákupů Nezval.

Doksy jsou výjimkou, motorkáře tam nechávají stát na placených místech zadarmo. „Když nemohou dát lístek za přední sklo, nemůžeme doklad o zaplacení na zaparkovaném vozidle kontrolovat,“ vysvětluje strážník Josef Oplt. Tento postup může navíc podle něj snížit trestnou činnost. „Je lepší, když má motorkář svůj stroj na očích, než aby ho parkoval někam za roh. Nechceme je z těch míst vyhánět kvůli pár korunám a pak řešit krádež motocyklu za statisíce,“ dodává Oplt.

Ve zbytku Libereckého kraje platí stejná pravidla jako v České Lípě. Za parkování jednostopých strojů zaplatí jejich řidiči taky v Liberci, Jablonci nad Nisou nebo Novém Boru. „I když má jenom dvě kola, jedná se stále o motorové vozidlo. Jako takové se něj vztahuje povinnost za parkování platit,“ říká novoborská referentka pro styk s veřejností Radmila Pokorná.

Marek Jungwirth