Počasí v tomto týdnu je doslova jako na houpačce. O uplynulém víkendu a v první části tohoto týdne jsme se někdy doslova klepali zimou, přičemž teploty byly rozhodně hodně vzdálené těm letním a poslední dva až tři dny zase naopak padáme vedrem.
Tyto velké výkyvy teplot nebo jenom i samotné vysoké teploty posledních dnů mají dopad na naše zdraví, a to především u dětí a starších lidí. Právě ti totiž nejvíce odnášejí prudké změny počasí nebo extrémně vysoké teploty a je nutné, aby se dostatečně, ale hlavně účinně chránili.

Trápí nás změny tlaku

S prudkými změnami teplot jdou ruku v ruce především změny tlaku, které právě u mnoha lidí zesilují problémy zdravotního charakteru, a tak se v těchto dnech plní nejen čekárny u lékařů, ale i nemocnice.
„I v českolipské nemocnici se během letošního léta s teplotními skoky setkáváme s větším počtem pacientů. Vedro, dusno a změna tlaku sužuje hlavně kardiaky. Další ohroženou skupinou jsou astmatici, u nichž se projevují akutní stavy s dýchacími potížemi,“ uvedl Petr Pokorný, mluvčí Nemocnice s Poliklinikou v České Lípě.
K řadě případů dětí a starších lidí musela dokonce přijet rychlá lékařská pomoc.
Na teploty, které se tak velmi rychle střídají, si naše tělo nestihne zvyknout, a tak roste nebezpečí kolapsů a cévních příhod. Podle Pokorného si lidé nejčastěji stěžují na mdloby, bolesti na srdci nebo ztížené dýchání.

Musíme na sebe být opatrní

„V horkých letních dnech mívám potíže hlavně s tlakem, často se mi motá hlava, a připadám si tak jako opilý. Když cítím, že mi není dobře, raději zůstanu doma a jsem v klidu nebo pokud jsem někde u vody, raději se hned po vykoupání schovám do stínu a k tomu nosívám často i nějakou čepici. V mém věku je důležité dávat na sebe pozor,“ vysvětlil Jiří Madarász ze Cvikova.

Doporučení? Pít, pít a pít

Ovšem nestačí jen schovat se před sluníčkem. Nejdůležitější je dodržování pitného režimu, čímž můžeme předejít mnoha zdravotním problémům. Pravidlem je vypít za den alespoň jeden a půl litru tekutin.
Toto množství by se ovšem mělo úměrně zvyšovat, pokud aktivně sportujeme nebo zavládnou doslova šílená parna. Mluvčí nemocnice dále připomíná, že v horkých dnech a běžných situacích je nezbytné denní dávku tekutin zvýšit až na tři litry. Nejideálnější k pití je podle něj minerálka nebo obyčejná čistá voda, přičemž je jedno, zda je stolní či pramenitá.

„Mezi vhodné druhy tekutin dál patří přírodní minerálky, neslazené bylinkové čaje, ovocné a zeleninové šťávy a džusy. Je dobré i střídat více druhů minerálních vod či dalších nápojů,“ nabízí různé možnosti pro uhašení žízně v létě Pokorný. Podle pořekadla, že všeho moc škodí, ani s bublinkovými nápoji bychom to v létě neměli přehánět, protože bychom si mohli přivodit zažívací potíže.
Pokud holdujete alkoholu, nezapomínejte, že pití alkoholu ve větším množství vede k dehydrataci, protože stahuje vodu z těla. Když už si chcete zpříjemnit den sklenkou něčeho peprnějšího, dejte si třeba vinný střik. Vše ale jen v přiměřeném množství, na to nezapomínat.

V neposlední řadě mohou mít výkyvy počasí vliv i na naši psychiku.
„Jelikož žijeme v mírném pásu se stabilním klimatem, na prudké změny počasí není naše psychika nastavená. Citlivé povahy tak výrazné změny vyvádí z rovnováhy a způsobuje jim poruchy spánku i nálad, což může mít za následek podráždění nebo naopak skleslost,“ vysvětluje Petr Pokorný, mluvčí NsP v České Lípě.
Na závěr ještě varuje, že zvýšené opatrnosti by měli dbát všichni, kdo sedí za volantem, a to zvláště ve vyhrocených situacích, například při dopravní zácpě.

Autor: Adéla Vachtová