Opravy potrvají téměř rok a půl a cestující se budou muset připravit na nepřetržitou výluku v celém úseku mezi Lovosicemi a Českou Lípou, kdy místo vlaků pojede náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové nepřetržitá výluka potrvá zhruba půl roku. A to v období od března do srpna příštího roku. „Vlastní zahájení prací je plánováno už letos v červenci, dokončení pak v listopadu příštího roku. Správa železnic nyní vyhlásila veřejnou zakázku na zhotovitele,“ uvedla Friebová.

Největší změnou projde hlavně stanice v Žalhosticích. Projekt počítá s její kompletní rekonstrukcí a s vybudováním nových nástupišť včetně přístupových chodníků. 

Zámek Horní Police.
Deník na návštěvě: Horní Police má drahý sen. Obec chce opravit zámek

Ubudou i některé stávající koleje, po revitalizaci ve stanici zůstanou dvě dopravní a spojka uprostřed. Rychlost vlaků konkrétně v Žalhosticích se ve směru na Lovosice zvýší na 80 kilometrů v hodině, v opačném směru na Litoměřice pak na 70. Zapojení do dálkového řízení provozu pak umožní nové zabezpečovací a sdělovací zařízení.

Minulostí se v okolí stanice pod vrchem Radobýl stanou i historické ručně ovládané závory, které patří mezi jedny z posledních na této trati. Nahradit je má moderní zabezpečení. To vítá i starosta Žalhostic Zdeněk Javorek. „Tím, že závory nebudou už mechanicky obsluhovány, dojde ke zkrácení čekací doby, než se opět zvednou. Uvítají to především obyvatelé žijící v oblasti nad tratí, kteří na přejezdech čekají i několik minut,“ kvitoval žalhostický starosta s tím, že v minulosti, kdy se vlaky ve stanici i křižovaly, byla doba čekání ještě delší.

Do lokálky mezi Lovosicemi a Českou Lípou napumpuje Správa železnic přes miliardu korunDo lokálky mezi Lovosicemi a Českou Lípou napumpuje Správa železnic přes miliardu korunZdroj: Správa železnic

Obnova čeká také zastávku v Trnovanech u Litoměřic. Stávající přístřešek s lavičkou bude po rekonstrukci vybavený novým osvětlením a rozhlasem pro cestující. Vybudován bude i nový devadesátimetrový perón.

S opravou ostatních zastávek na revitalizovaném úseku, tedy Litoměřice Cihelna, Ploskovice a Horní Řepčice, Správa železnic nepočítá. Po zavedení dálkového řízení budou však vybavené rozhlasem.

Zatímco se většina stavebních prací soustředí na úsek mezi Žalhosticemi a Liběšicemi, kde dojde k rekonstrukci železničního svršku i spodku a přejezdů, od Liběšic do České Lípy chtějí železničáři opravit jen vybranou část infrastruktury.

Vlk, ilustrační foto
Pes? Kdepak. Janovem na Novoborsku prošel vlk

„Ve zbývající části do České Lípy se provede rekonstrukce vybraných mostů a propustků z důvodu nevyhovujícího technického stavu a také železničních přejezdů, na kterých je dnes omezena rychlost vlaků kvůli nedostatečným rozhledovým poměrům. Ty budou vybaveny zabezpečovacím zařízením se světelnou signalizací,“ doplnila Friebová. Na celém úseku dojde k rekonstrukci celkem pěti mostů a patnácti přejezdů.

Motorové vlaky Českých drah na trati z Lovosic do České Lípy jezdí ve dvouhodinových intervalech. Mezi Úštěkem a Litoměřicemi je jejich provoz ve všední dny četnější. Ještě více souprav pak projede jen mezi Litoměřicemi a Lovosicemi. Z litoměřického horního nádraží navíc pravidelně jezdí také Švestková dráha společnosti AŽD Praha, která jako linka U10 jezdí přes Lovosice a Třebenice do Mostu.

Jednokolejná regionální dráha z Lovosic do České Lípy byla vystavěna mezi lety 1896 až 1898. Do roku 2011 tu jezdily také nákladní vlaky.