Firma Alstom má závod v České Lípě, kde vyrábí důležitou komponentu tohoto vlaku. Konkrétně se jedná o vozovou skříň pro tzv. napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy, kterou zde svařují a lakují. Vlak vyjede do ostrého provozu v oblasti Valcamonica mezi koncem roku 2024 a začátkem roku 2025, a to na neelektrifikované trati Brescia-Iseo-Edolo.

Stane se tak v rámci projektu H2iseO, jehož cílem je vytvořit první „vodíkové údolí” v Itálii v oblasti Brescia. „Projekt představuje významný pokrok pro celý železniční sektor a potvrzuje roli společnosti Alstom v předvídání a formování budoucnosti mobility pomocí nových, vysoce udržitelných dopravních řešení,“ sdělil generální ředitel společnosti Alstom Italy Michele Viale.

Vodíkový vlak splňuje evropský cíl snížit do roku 2050 emise oxidu uhličitého o 100 procent a je v Itálii vůbec prvním vlakem vybaveným vodíkovými palivovými články s nulovými přímými emisemi oxidu uhličitého s celkovou kapacitou 260 míst a dojezdem více než 600 kilometrů.

Coradia Stream poháněná vodíkem může jezdit na neelektrifikovaných tratích jako náhrada za vlaky na fosilní paliva a nabízí komfortní a tiché cestování srovnatelné s ostatními elektrickými modely Coradia. „Jedná se o vysoce inovativní projekt, který klade důraz na sociální, ekonomické, geografické, environmentální a dopravní rozměry a má velkou hodnotu z hlediska udržitelnosti, protože nám umožňuje využít již existující železniční infrastrukturu uvedením nových vodíkových vlaků, které jsou schopny snížit emise, přispět k snížení uhlíkové stopy dopravy v údolí a zajistit větší komfort pro cestující,“ zdůraznil prezident italské skupiny FNM Andrea Gibelli.

Osmý ročník závodu City Cross Run & Walk.
Česká Lípa patřila běžcům. Půlmaraton měl počtvrté v řadě stejného šampiona

Slavnostní představení vlaku navázalo na dohodu, kterou společnosti FNM a Alstom podepsaly v listopadu 2020 a na jejímž základě bude společnosti Trenord dodáno šest vlaků na vodíkové palivové články s opcí na dalších osm. Hlavním zdrojem energie je mezivůz nazvaný „Power Car“, v němž se nachází srdce vodíkové technologie. Energie je dodávána chemickou reakcí vodíku uloženého v nádržích s kyslíkem ze vzduchu, aniž by se do atmosféry uvolňoval oxid uhličitý.

Vysoce výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře vodíkových článků a zajištění úspory paliva. „Udržitelnost pro nás znamená využívání procesu společných inovací, v souladu s různými vlastnostmi našeho ekosystému, k rozvoji propracovaných projektů, které zlepšují firemní kulturu, formují průmyslové procesy a přinášejí řešení v souladu s ochranou životního prostředí, šetřením energie a využíváním technologií ve prospěch občanů,“ dodala prezidentka společnosti Trenord Federica Santini.

Výrobní závod Alstom v České Lípě je druhým největším závodem v železničním průmyslu v České republice a současně jedním z největších a nejvýznamnějších závodů společnosti Alstom v středoevropském klastru. Průmyslová výroba zde probíhá od roku 1918 a aktuálně je zde zaměstnáno více jak 1100 lidí, čímž se závod řadí mezi největší zaměstnavatele v Libereckém kraji. Specializuje se na svařování komponentů pro příměstské i regionální vlaky, dvoupodlažní vozy, lehká kolejová vozidla nebo tramvaje a metro. Vedle toho se pyšní certifikovanou zkušební laboratoří, svářečskou školou nebo moderní lakovnou.

Mohlo by vás zajímat: Nablýskaní krasavci, rychlá kola. Lípa žila Speed Festivalem

Zdroj: Deník/Petra Hámová