Českolipští zastupitelé zúžili výběr variant řešení českolipské městské hromadné dopravy po vypršení stávající smlouvy, kterou má město do konce roku 2018 s dopravcem Busline.

Dopravce nabídl městu, aby s ní majetkově vstoupilo do společného podniku, který by MHD v Lípě zajišťoval. To je možnost, ke které se kloní současné vedení města.

Druhou schválenou variantou je zůstat u stávajícího řešení, tedy vybrat v klasickém výběrovém řízení mezi přihlášenými firmami. Podle místostarosty Juraje Ranince je potřeba rozhodnout o konečném řešení do září letošního roku, aby se s rezervou stihlo vše dle zákona připravit.
Komunistický návrh, aby si město založilo čistě vlastní dopravní podnik, zastupitelé do dalších jednání nepostoupili. Jeho předkladatel František Chot se ale nevzdává. „Pokusíme se náš návrh vyfutrovat argumenty, když to řeknu lidově, a předneseme ho znovu na zastupitelstvu,“ říká Chot, který zároveň nesouhlasí, že by město mělo málo času.

SKORO VLASTNÍ MHD

„Město by mohlo kontrolovat hospodaření organizace, a v konečném důsledku ušetřit,“ obhajuje návrh společného podniku s Buslinem Raninec. Podle něj by do společnosti se základním kapitálem sto tisíc korun město vstoupilo s dvaceti tisící korunami v hotovosti a příslibem bezplatného pronájmu městského areálu kde autobusy parkují, jakožto nefinančním vkladem. Město by tak vlastnilo dvacet procent podniku a dosadilo by své lidi do kontrolních orgánů. Busline by vložil své autobusy a dodal řidiče.

Na otázku, co se stane až stávající autobusy doslouží a bude nutné zainvestovat do obnovení techniky Raninec odpovídá, že by vše záleželo na nastavení konkrétní smlouvy.

ŠLENDRIÁN, MÍNÍ OPOZICE


Obě varianty má příslušný odbor do červnového jednání zastupitelstva za úkol dále rozpracovat. Zastupitelé se o tom, které varianty schválí rozhodovali na základě analýzy, jenž město nechalo zpracovat odbornou firmu.

Pro návrh zachování stávajícího řešení byli všichni zastupitelé. Společný podnik s Buslinem prošel jen s těsnou nadpoloviční podporou. „Klíčový materiál k dopravě, který s sebou přináší do budoucna závazky v desítkách milionů, byl opět připraven velmi hanebně. Zcela chybí právní rozbory i ekonomika,“ uvádějí opoziční zastupitelé Zdeněk Ježák, Tomáš Vlček a Pavla Procházková ve společném prohlášení. Zásadně nesouhlasí s variantou společného podniku s Buslinem, neboť podle nich jde o plnění požadavku soukromé společnosti. „Město by dle našeho mělo velmi omezené možnosti ovlivňovat chod podniku a neslo by důsledky,“ míní trojice zastupitelů.