Jsou nevzhledné, překážejí a často představují i nebezpečí pro okolí. Autovraky, které hyzdí českolipské ulice, z nich ale postupně mizí. Napomohla tomu i novela zákona, která zjednodušila definici autovraku. V krajském městě je mohou lidé koupit za pár stovek.
S odtahováním aut v havarijním stavu začala Česká Lípa před třemi roky. Podle mluvčí radnice nemizí autovraky tak rychle, jak si představovali. Důvodem je složitý proces a dlouhé administrativní lhůty. „Evidujeme přibližně sto padesát autovraků a kolem osmdesáti jich zmizelo. Buď jsme je nechali odtáhnout, nebo jejich majitelé reagovali na výzvu k odstranění,“ sdělila Kristýna Kňákal Brožová.
Odstraňování autovraků, které zabírají místa na místních komunikacích včetně parkovišť, umožňuje novela zákona o pozemních komunikacích, která vešla v platnost před dvěma lety. Přinesla jednodušší definici vraku. „Tím už není jen zrezivělé auto bez značek, které je od pohledu nepojízdné. Nově je za něj mimo jiné považovaný také vůz s minimálně šest měsíců propadlou technickou kontrolou,“ upřesnila mluvčí.
Aktivní autovraky zachycuje mapa, kterou město průběžně aktualizuje. Zapojit se do ní mohou i občané. Pokud si všimnou auta v nepojízdném stavu, mohou si v mapě snadno ověřit, zda už je v evidenci. Pokud ho tu nenajdou, můžou ho nahlásit prostřednictvím mailu mp@mucl.cz. „Je potřeba uvést druh auta, registrační značku, pokud ji auto má, a adresu, kde se auto nachází. V ideálním případě připojit i fotografii,“ dodala Brožová.
Autovraky představují i nebezpečí pro své okolí. Mohou z nich vytékat kapaliny, útočiště v nich často nacházejí lidé bez domova. Vedle toho vozidla s prošlou technickou zabírají parkovací místa, kterých je nedostatek. „Až 30 % aut řidiči v České Lípě pravidelně nevyužívají a tato vozidla pak zabírají parkovací stání, a tím komplikují situaci,“ popsal českolipský místostarosta Jaroslav Turnhöfer.
Samotná ekologická likvidace těchto aut představuje výzvu pro odpadové hospodářství. Technologie společnosti Millenium Technologies, jejíž vědecko-technický park sídlí v Dubé na Českolipsku, dokáže zpracovat jakýkoliv druh odpadu, využít jeho energetickou hodnotu a přeměnit ho na čistou energii. Poradí si i s náročně zpracovatelnými nekovovými částmi autovraků. Ty se skládají zejména z plastových, gumových, molitanových a jiných nekovových částic, které jsou obtížně likvidovatelné.
„Provozovatelé autovrakovišť tyto nerecyklovatelné součásti obvykle pracně separují a následně platí za jejich likvidaci ve spalovnách či cementárnách. Plazmové zplyňování dokáže tento materiál efektivně zpracovat a přetvořit na syntézní plyn,“ osvětlil výkonný ředitel společnosti Petr Dlabal. Plyn lze dále energeticky využít například na výrobu elektřiny a tepla s následným využitím přímo v provozu vrakoviště. „Vyřešíme tak otázku nejen ekologické likvidace odpadu, ale zároveň vytváříme čím dál cennější zdroje energie,“ doplnil Dlabal.
Zatímco v Lípě zatím ještě neproběhla veřejná dražba vozidel s propadlou technickou způsobilostí, v Liberci si zájemci budou moci pořídit auto doslova za pár stovek. Dražba vozidel, které nechalo město odtáhnout z libereckých ulic, proběhne 10. srpna v sídle Odtahové služby Říha v ulici Krokova.
„V nabídce je patnáct kousků bez klíčků a bez dokladů. Nejnižší podání činí dvě stě korun. Dražené věci si bude možné prohlédnout 30 minut před začátkem dražby v místě konání dražby,“ podotkla mluvčí liberecké radnice Jana Kodymová s tím, že některá auta jsou vhodná především na náhradní díly. Výtěžek z dražby poputuje na úhradu nákladů za odtah a odstavení vozidla. „Pokud se vozidlo nepodaří vydražit, bude následovat jeho likvidace,“ dodala mluvčí.