„Tým Buggyra spojil síly s vědci z ČVUT a dvojnásobný mistr Evropy David Vršecký začíná právě testovat prototyp leteckého motoru,“ odhaluje manažer truckového týmu Jan Kalivoda. Je devět hodin dopoledne a letiště u Hradčan poblíž Mimoně ožívá. Nervozita stoupá, blíží se totiž mobilní zkoušky nového prototypu propulsoru určeného pro pohon ultralehkých letounů.

„Propulsor je zařízení, které dodává letounu tah. V tomto případě, na rozdíl od pístového motoru s vrtulí, se jedná o ventilátor umístěný v jakémsi tunelu, který je poháněný pístovým motorem,“ vysvětluje dvojnásobný mistr Evropy a držitel světových rychlostních rekordů v jízdě závodním tahačem David Vršecký.

„Na jedné straně tunelu je přes speciálně tvarovaný vstupní kanál nasáván vzduch, ventilátor dodá nasávanému vzduchu energii a v zadní části tunelu je výstupní tryska, která upraví rychlost vzduchu tak, aby propulsor vytvářel žádaný tah,“ dodává držitel pilotního průkazu David Vršecký.

Proč se vůbec spojili vědci s úspěšným automobilovým týmem? „Buggyra je v současnosti jediné řešení. Je to jediný stroj, na který lze propulsor umístit a zároveň se s ním pohybovat rychlostí přes 200km/h. David Vršecký bude řídit auto a já, případně některý z kolegů vždy sedíme vedle a snímáme hodnoty tahu,“ vysvětluje člen vědeckého týmu Robert Theiner. „A můžu vám říci, že něco podobného je vždy zážitek. Ten tahač má neskutečné zrychlení. To monstrum je úžasné,“ usmívá se vědec.

A testujeme a testujeme. David lítá ohromnými rychlostmi po ploše letiště tam a zpět a vědci sbírají důležitá data. Přece jde o to, aby se technologie posouvali dále, a proč by za tímto úspěchem neměli stát Češi?

„Těžko se to vysvětluje někomu, kdo nepilotoval ultralehký letoun. Pokud ale zapojíte fantazii, pak si představte, že budeme létat rychleji a ještě s pocitem řízení proudového letadla. To je něco úžasného,“ přiznal nejlepší trucker starého kontinentu.

„Nesmíme rovněž zapomenout na to, že „cool jet“ neboli studený propulsor může nalézt uplatnění i v oblasti bezpilotních obtížně identifikovatelných prostředků, a to vůbec nemluvím kolik peněz by se ušetřilo,“ dodal David Vršecký.