I když se v sobotu 14. prosince po několikaměsíční výluce vlaky opět vrátí na trať mezi Českou Lípou a Novým Borem, tak její rekonstrukce potrvá ještě do června 2020. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla důkladná oprava nezbytná kvůli nebezpečnému pohybu podloží trati v místech pod českolipskými sídlišti Sever a Lada. Stát za rekonstrukci 400 metrů traťového úseku v oblasti mokřadu potoka Šporka zaplatí přes 130 milionů korun.

„Oprava probíhá podle plánu, bez jakýchkoli změn,“ sdělila mluvčí SŽDC Nela Friebová. Jak potvrdila, k obnovení provozu a ukončení výluky, která začala 17. srpna letošního roku a cestující mezi Lípou a Novým Borem respektive Svorem vyhnala do autobusů, dojde 14. prosince v 17.35 hodin, jak bylo plánováno.

Správce železniční trati však avizoval, že zde ještě předpokládá dílčí omezení železniční dopravy na jaře příštího roku, konkrétně v deseti výlukách v termínu od 18. do 27. dubna.

„Práce ještě nekončí, ale kolej bude už sjízdná. Na jaře ještě proběhne propracování celého úseku a úprava upínací teploty bezstykové koleje,“ doplnila mluvčí Friebová s tím, že hotová je oprava železničního spodku v délce 400 metrů, definitivní polohu mají i kabely. Dokončena je i náhradní výsadba a odvodňovací příkopy. „Pracuje se ještě na opravě propustku. Do stávající klenby je vložená ocelová konstrukce, je obetonovaná, dláždí se dno, vtok a výtok. Hotová je pokládka kolejí, naváží se štěrk,“ vyjmenovala Nela Friebová. Závěrečnou prací je zde svařování kolejnic.

Ještě dlouho před zahájením stavebního díla sledovali pohyb a otřesy způsobené vlaky specialisté. A od loňského pohybu jílového podloží zde strojvedoucí museli stovky metrů úseku zvlněné trati projíždět rychlostí 10 km/h.

Podle českolipského zastupitele a propagátora železnice Miroslava Hudce, který problém dlouhodobě sleduje, se železniční násep dal do pohybu už před půlstoletím, pak znovu v roce 1983, kdy následovala částečná sanace. V rizikovém bodě byla nerovnost kolejnic viditelná pouhým okem a do nynější generálky ji dělníci vyrovnávali podsypem štěrkem a podbíjením. „Jako vysokoškolák jsem o prázdninových brigádách na údržbě a opravách železnice opakovaně pracoval, nejsem tedy úplný laik. Myslím, že organizaci práce na rekonstrukci mohu pochválit. Vždy, když jsem se přišel podívat, práce o hodný kus pokročily,“ komentoval Hudec.

Šetrnost k životnímu prostředí

Jak zdůraznil, jako člověk ekologicky citlivý oceňuje i šetrný vztah k životnímu prostředí při rekonstrukci trati, například že dopravu většiny materiálu stavbaři uskutečnili po kolejích. „Kdyby se všechno mělo dopravovat auty, tak by zátěž na životní prostředí byla enormní. Takto mnoho obyvatel přilehlých sídlišť ani nezaznamenalo, že se na trati pracuje a jak velký rozsah těch prací je,“ řekl Hudec.

Za neméně důležité pokládá, že u kolejí bylo vysazeno více stromů náhradní výsadby, než měla firma za povinnost. „Správkyně městské zeleně, která stromy přebírala „do stavu“, byla s náhradní výsadbou spokojena. Já jsem si novou výsadbu zatím prohlédl jen zběžně, ale myslím, že je udělána dobře. Firma navíc musí o stromy pět let pečovat,“ dodal zastupitel Hudec. Na jízdu první soupravy se chystá přijít podívat.

Od posledního sesuvu se o situaci také začal zajímat Drážní úřad ČR. O uzavření trati ale nerozhodl, jelikož jeho specialisté usoudili, že bezprostřední nebezpečí lidem nehrozí, nařídil ale provedení důkladné opravy.

Za běžného provozu projede po železnici mezi Českou Lípou a Jedlovou denně několik desítek vlaků.