Sedmimístné dvoumotorové letadlo Cessna 421B se do lesů nedaleko Stráže zřítilo 26. září 2017 brzy ráno. V troskách hořícího stroje zemřel pilot i 28letý pasažér. Posádka mířila z Příbrami do polského Gdaňsku. Problémy nastaly zhruba po půlhodině letu, kdy pilot přes radar oznámil poruchu motoru.

Letadlo se v tu chvíli nacházelo ve výšce přes čtyři kilometry. Do tragédie zbývalo několik desítek sekund. „Vnitřní mechanická závada levého motoru způsobila jeho násilné zastavení. Letoun přešel do pádu a vývrtky, ve které dopadl na zem,“ uvádí závěrečná zpráva ÚZPLN.

NEDOSTATEČNÝ SERVIS

Zastavení motoru bylo podle komisařů důsledkem déletrvajícího rozrušujícího procesu v jeho soukolí. Poslední generální oprava proběhla v roce 2001. K další mělo dojít podle lhůt stanovených výrobcem nejpozději po 12 letech v říjnu 2013. Žádná další generální oprava se ale až do havárie nekonala. V takzvaném Log Booku vyšetřovatelé nenašli ani záznamy o provedení servisních prohlídek obou motorů a vrtulí v letech 2013, 2014 a 2016. „Letoun neměl být provozován,“ píše se v závěru zprávy.

Svůj podíl mají na nehodě pravděpodobně i nedostatečné zkušenosti pilota, který většinu ze svých 675 nalétaných hodin absolvoval v jednomístném letadle. S cessnou tohoto typu měl za sebou jen 47 hodin. Pádu letadla podle vyšetřovatelů zřejmě zabránit nedokázal. Levý motor se snažil nahodit startérem, pravý zřejmě vypnul, aby zmenšil klopivý moment ve vývrtce. „Při řešení situace v souhrnu uvedených skutečností, v daných meteorologických podmínkách a se svými zkušenostmi na tomto typu měl velmi malou naději na její úspěšné vyřešení,“ zní závěr komisařů.

Oba muži na palubě zahynuli okamžitě po zřícení stroje. Podle lékařské zprávy ve chvíli, kdy letadlo začalo hořet, už nežili. Jako první tehdy k místu havárie dorazili dobrovolní hasiči z Mimoně společně s profesionály z Jablonného v Podještědí. „Nic podobného jsem v životě neviděl,“ popsal jeden ze zasahujících hasičů.