Opuštěné letiště Hradčany v bývalém Vojenském prostoru Ralsko by mělo v budoucnu sloužit především amatérským i profesionálním sportovcům. Hodnotící komise ve středu vybrala tři návrhy využití areálu, všechny počítají s vybudováním sportovišť.

„Výběr komise ještě musí 4. září schválit radní Libereckého kraje, kterému letiště od roku 2007 patří," mluvčí kraje Květa Šírová.Komise vybírala z deseti záměrů. Nejlépe splnil podmínky návrh společnosti L-Consult. Ta doporučuje zachovat sportovní aktivity na letišti, jako je sportovní létání, a doplnit je například o areál pro cyklokros, motokáry, landkiting nebo lanové centrum.

Plocha letiště by měla být využívána také pro kulturní nebo motoristické akce. Návrh počítá i s vybudováním výrobní plochy a vznikem nových pracovních míst.

Koncerty, vyhlídkové lety

Také VŠE v Praze, jejíž návrh komise ocenila druhým místem, myslela na sportovce. Navrhuje vybudování multifunkčního sportovního areálu pro veřejnost i profesionály. V něm by bylo místo například pro sportovní létání, in-line bruslení nebo cyklistiku. Letiště by sloužilo i pořádání koncertů, vyhlídkovým letům nebo leteckému modelářství.

Sdružení Venkovský prostor ve svém návrhu počítá mimo jiné s vybudováním zázemí pro outdoorové aktivity, krytého areálu nebo infrastruktury pro jezdecké sporty a chov koní. Areál by také měl být napojen na okolní cyklostezky.

„Předkladatelé výše uvedených projektových záměrů přesvědčili komisi o reálnosti, důvěryhodnosti a smysluplnosti svých záměrů a zajištění jejich životaschopného provozu," uvedl náměstek hejtmana a člen komise Vít Příkaský (ČSSD). Radní v září rozhodnou o případné finanční odměně pro jednotlivé záměry.

Tříkilometrová dráha

Někdejší Vojenský prostor Ralsko měl rozlohu 250 kilometrů čtverečních. Až do počátku 90. let v něm působila sovětská armáda. K vojenským účelům ale sloužil už zhruba od poloviny minulého století. Betonová dráha letiště měří téměř tři kilometry.

Kraji letiště patří pět let. Za tu dobu zvažoval několik možností využití, ve hře dříve byla i varianta, že by v Ralsku vznikla největší sluneční elektrárna ve střední a východní Evropě. Nakonec ale zbyl zájemce jediný a ten navíc podmínky nesplňoval.

Kraj nechtěl, aby na letišti vznikla skládka, nepočítal ani s hromadnými aktivitami pro cestovní ruch a činnostmi, které by se mohly podepsat na životním prostředí, například vysokou prašností, hlukem nebo těžkou nákladní dopravou.

Průmyslovému využití brání i absence kvalitního dopravního napojení ve směru na Mnichovo Hradiště. Je v něm nefunkční železniční vlečka. Letiště leží v katastru města Ralsko. To by uvítalo vznik pracovních míst.