Pravidelnou možnost svézt se vlaky jiných dopravců, než jsou České dráhy, by teoreticky za čtyři roky mohli získat Českolipané. Liberecký kraj se totiž rozhodl, že bude dopravce pro hlavní regionální železniční linky vybírat v soutěžích. Týká se to i trati Liberec Česká Lípa Děčín.

Vítězové tendrů by provoz měli zajišťovat od prosince 2019 na deset až 15 let. Záměr ve věstníku Evropské unie chce kraj zveřejnit do několika dnů až týdnů a soutěže vypsat na přelomu let 2016 a 2017. Novinářům to řekl jednatel společnosti Korid LK Pavel Blažek. Firmu kraj pověřil přípravou výběrových řízení.

Soutěže se kraj rozhodl vypsat na základě dosavadních dobrých zkušeností. „Podařilo se výrazně zvýšit kvalitu. Dnes na našich tratích jezdí v průměru nejnovější vozidla z celé republiky za ceny stejné nebo dokonce nižší než dříve," uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Dopravci vybraní ze soutěží už zajišťují spojení z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu v Ústeckém kraji a na takzvané Jizerskohorské železnici. Ta zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku, z Liberce přes Jablonec a Tanvald do Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Vysoutěženo máme 46 procent tratí," uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Nové tendry chce kraj vypsat pro hlavní tratě, jež vedou do sousedních krajů. Domluvený už je s Ústeckým krajem. „My budeme soutěžit linku z Liberce přes Českou Lípu do Děčína a Ústecký kraj linku z Lovosic přes Litoměřice do České Lípy," uvedl Blažek. Soutěž se bude týkat i tratě z Liberce přes Turnov do Semil a možná i dál do hradeckého kraje. S ním jednání teprve probíhá.

„Uvažuje se o směru na Chlumec nad Cidlinou nebo Jaroměř. Může to přinést přímé spojení z Nové Paky do Semil nebo Lomnice nad Popelkou, pokud se podaří linky provázat," poznamenal Blažek. O spolupráci bude kraj jednat i se Středočeským krajem. Cílem je zlepšení dopravy z Mladé Boleslavi ve směru na Turnov a také na Českolipsko. Tendry chce kraj provázat s možností získat pro tratě nová vozidla v rámci evropského operačního programu.

Dopravci na železnici najezdí v kraji téměř čtyři miliony kilometrů. Třináct a půl milionu kilometrů zajišťuje autobusová doprava.

V letošním roce šlo na veřejnou dopravu v kraji zhruba 622 milionů korun. Zhruba 497 milionů dal kraj ze svého, dalších 94 milionů přidal stát. Zhruba 25 miliony přispěly obce.