„U nás je chemie stěžejní předmět. Ekologie na ní stojí a studenti ji probírají takřka na úrovni gymnaziálních osnov,“ řekla učitelka chemie na SOŠ Lužická Alexandra Šlégrová. Projekt Zábavné chemie organizuje ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a financuje ho spolu s penězi z Evropské unie.

Záleží jen na škole

„Na Vysoké škole chemicko technologické v Praze tento projekt probíhá už delší dobu a dostali jsme peníze, abychom ho mohli zdarma předvádět na středních školách,“ upřesnil Vítězslav Duspiva, koordinátor projektu pro Liberecký kraj z organizace pro popularizaci vědy a techniky Česká hlava. Na jednotlivých školách pak už závisí, jestli se do netradičního projektu zapojí.

„Snažili jsme se najít kontext, protože náplň projektu je podpora studia přírodních a technických oborů. Snažíme se pokrýt celou škálu od matematiky, fyziky, biologie až po chemii,“ prozradil Duspiva.

Zmrzlina s dusíkem

Studenti SOŠ Lužická zažili hodinu, jaká se jen tak opakovat nebude. Do rukou se jim dostal zmrzlý oxid uhličitý, který měl mínus osmdesát stupňů Celsia. Přehazování z ruky do ruky tak bylo nutností. Úspěch slavil jakýkoliv experiment, u něhož něco hořelo nebo vybuchovalo. A nechyběla ani „chemická“ zmrzlina.

„Smetana, barvivo a patřičné aroma. To byl základ a pak jsme hmotu přechladili tekutým dusíkem,“ prozradila netradiční výrobu zmrzliny Iva Kloudová, studentka VŠCHT v Praze, která spolu s Michalem Opletalem provázela hodinou chemie. Ochutnávky nevšední lahůdky se ujala jako první chemikářka Alexandra Šlégrová, jelikož studenti pojali k výrobku nedůvěru, když viděli, jak se tekutý dusík z mísy odpařuje.

Tekutý dusík byl nefalšovanou hvězdou hodiny. Demonstrace toho, co se stane, když ponoříte gumovou hadičku do zmrzlého dusíku, slavila úspěch. Kousky rozbité a křehké hadičky pak lektor zatloukal do dřevěného prkénka.

Terminátor

Polití zmrzlým dusíkem se každý z žáků bál. Nakonec přeci jenom jedna ze studentek tento proces podstoupila a, světe div se, ruka zůstala celá. V nastalém úžasu začali průvodci hodinou vysvětlovat, proč se jí končetina nerozpadla, tak jako se rozpadl po stejné proceduře robot v Terminátorovi 2.

„Studentům jsme oznámili, že je čeká tato nevšední hodina a vzali to jako fakt,“ řekla k organizaci Alexandra Šlégrová. Studenti ani jednou během vyučovací hodiny nelitovali, že jsou na hodině chemie. Naopak hodina se protáhla i přes přestávku a žáci místo svačiny a korzování po chodbě seděli a sledovali poslední chemické experimenty.

„Tohle je úplně jiná chemie než na jakou jsme zvyklí,“ pochvaloval si student třetího ročníku Tomáš Vacek a dodal: „Tohle není jenom psaní vzorců a biflování.“

Tomáš Mařas