V dohledné době by totiž z úzké silnice klikatící se údolím Ploučnice měly zmizet kamiony, prozatím alespoň v nočních hodinách. Pro odpůrce kamionů na této trase tím ale boj nekončí, chtějí kamiony vykázat úplně.

Kamionovou dopravu tu nejvíce trpí místní lidé. Denně totiž projedou úsekem mezi Lípou a Děčínem stovky kamionů, které se pohybují mezi dálnicí D8 a například průmyslovou oblastí v okolí Mladé Boleslavi nebo Kolína. Lidé žijící podél silnice si stěžují nejen na hustotu provozu, ale i na hluk, který těžká doprava způsobuje. Nyní mají šanci, že se v nejbližší době alespoň v klidu vyspí.

O řešení situace na silnici druhé třídy 262 jednal Ústecký a Liberecký kraj řadu měsíců.

„Oba kraje se dohodly na tom, že na této silnici bude zakázána noční jízda. Ideální by ale bylo, aby zde kamiony nejezdily vůbec. Zároveň jsme poslali tento týden dopis na ministerstvo dopravy, které by mělo v dané věci rozhodnout," říká radní Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek.

Na ministerstvo dopravy se kraje obrátily proto, že silnice zasahuje do dvou krajů. Druhým důvodem je podle Komínka to, aby jeden kraj nemohl nařknout ten druhý z nějaké podjatosti.

Obce podél silnice rozhodnutí vítají. „Podařilo se nám dosáhnout toho, na čem jsme se domluvili loni v listopadu. Nyní je míček na straně ministerstva dopravy," říká benešovský zastupitel Filip Ušák, který stojí za iniciativou vykázání kamionů ze silnice mezi Děčínem a Českou Lípou.

Ministerští úředníci mají několik možností. Buď sami rozhodnou, nebo delegují rozhodovací pravomoci na jeden z krajů.

Ať již rozhodne samo ministerstvo nebo rozhodovací pravomoc přenese na některý z krajů, nechtějí obce a města podél frekventované silnice ve své snaze o úplný zákaz jízdy kamionů polevit. Zákaz nočních jízd totiž považují jen za první krok.

„Budeme se starosty řízení připomínkovat. Dáváme dohromady argumenty pro celodenní zákaz. Tím posledním a podle mne velmi pádným je otevření nového úseku rychlostní silnice u Hrádku nad Nisou, po kterém mohou jezdit kamiony z Německa na Mladou Boleslav," nastiňuje další postup Ušák.

„V noci mi přijde, jako by řidiči kamionů vůbec nedodržovali žádné rychlostní limity. Hlavní problém jsou ale kamiony přes den, kdy přes silnici chodí například spousta dětí," vysvětluje starosta Stružnice Jan Mečíř, proč by měly zmizet kamiony ze silnice úplně.

Největší problémy dělají kamiony v malých obcích, kde podél silnice mnohdy ani není chodník.

Těsně kolem domů

„U nás v obci máme podle dopravní policie úseky, které svými parametry odpovídají první třídě. Ale jen o kousek dál se již kamiony motají na úzké silnici těsně vedle baráků," dodává stružnický starosta.

Těžké kamiony by se po úplném zákazu měly přesunout na rychlostní silnice nebo silnice první třídy. Ta vedoucí z Děčína na Liberec je ale v zimních měsících mnohdy nesjízdná. Vede totiž do prudkých kopců nad Děčínem, prubířským kamenem pro řidiče kamionů pak bývá v zimních měsících stoupání na Prácheň na Českolipsku.

Pokud by byla tato silnice nesjízdná, tak by se podle Mečíře kamiony na dvojkovou silnici dočasně vrátit mohly.

„Stačilo by na příslušné silnice instalovat proměnlivé dopravní značky, které by na zhoršenou sjízdnost nebo i úplnou neprůjezdnost pro kamiony upozornily. V takovém případě totiž jiná cesta než po silnici 262 není," připouští Mečíř.

Policie by ale podle něj měla víc kontrolovat přetíženost kamionů a dodržování rychlosti.