Obyvatelé sídliště se setkali kvůli parkování se zástupci radnice letos už podruhé. Do diskuze se přišly zapojit více než dvě desítky lidí. Zatímco červencová schůzka byla spíše obecná, ta úterní už nastínila konkrétní možné kroky. „Teď už víme, že nejvhodnějším řešením je parkovací dům, ne pouhé parkoviště,“ řekl městský technik Martin Ezr. Pro několikapodlažní objekt hovoří vyšší kapacita i zvyšující se venkovní teploty v letních měsících, před kterými ochrání auta zdi a stropy budovy.

Nechyběl ani nástin budoucí podoby parkovacího domu. „Počítáme s tím, že by měl tři patra. Na každém z nich lze zaparkovat až 120 aut,“ popsal Ezr. Některým přítomným se zdála kapacita malá. Město argumentovalo konstrukčními limity, které jsou v této lokalitě specifické. „Česká Lípa stojí na jílovém podloží. Z toho důvodu předpokládáme, že by vytvoření podzemních pater bylo značně nákladné,“ vysvětlila vedoucí odboru rozvoje města a investic Jolana Nebřanská.

KAM S NÍM?

Přidání nadzemních podlaží pak neomezuje jíl, ale pravděpodobné místo výstavby. V územním plánu vytipovalo město celkem pět lokalit, kde by dům mohl stát. Ideálním místem je plocha vedle ulice Českokamenická, problémem jsou ale pozemky. „S vlastníky postupně jednáme, pozemky tam mají církev i stát. Než se k nim dostaneme, chvíli to zabere,“ připomněl Ezr. Parkovací dům by na tomto místě mohl mít větší kapacitu než jinde. Díky své poloze by nestínil ani nehyzdil zastavěné okolí.

Jak zastupitelé přiznávají, nejpravděpodobnějším místem budoucí výstavby je současné parkoviště na Slovance vedle ulic Železničářská a Antonína Sovy. Pozemky pod ním nejsou v soukromém vlastnictví.

SLOŽITÉ PROVIZORIUM

Nejjednodušší a nejrychlejší řešení ale při své realizaci může paradoxně způsobit velké potíže. „Kam dáme auta po dobu výstavby, když se parkoviště změní na staveniště?“ zeptal se jeden z přítomných. Jednoznačnou odpověď mu zastupitelé dát nedokázali, slíbili ale, že budou dál hledat alternativní plochy, které by dočasně vyřešili parkování jak před začátkem, tak při výstavbě domu.

Nalézt ovšem na sídlišti nevyužitou plochu, kam by lidé prozatím umístili svá auta, není jednoduché. „Ze čtyř prozkoumaných míst, kde lze zbudovat dočasné parkoviště, vyhovuje jen jedno. Všude jinde nám brání inženýrské sítě,“ popisuje Ezr. Vzniknout by tak mohlo jen osm nových parkovacích míst v ulici Kovářova vedle Euroškoly. Vhodnost dalších ploch, které občané zastupitelům navrhly, chce město prozkoumat do následující schůzky.

UŽ ZA 4 ROKY

Začít a dokončit projekt zabere roky, podle některých by se lidé mohli dočkat už brzy. „Nyní připravujeme návrh rozpočtu. Pokud se shodneme, můžeme vyčlenit několik milionů na přípravu projektové dokumentace. Když vše dobře půjde, stavba by mohla být hotová do čtyř let,“ odhaduje optimisticky místostarosta Juraj Raninec.

Zda bude parkovací dům porostlý zelení nebo jestli se bude za parkování platit, prozatím není jasné. „Naší prioritou je stáhnout auta z ulic, i proto musí být parkování dostupné pro všechny,“ ujišťuje starostka Romana Žatecká. V této myšlence jí podpořil i místostarosta. „Na detaily je ještě brzo, ale město není soukromý investor, proto nejsou naší prioritou vysoké zisky z parkovného,“ dodává Raninec.

Parkovací místa na sídlištích se upravují a rozšiřují při jejich regeneraci, jako například na Špičáku. Vzhledem k jinak dobrému stavu sídliště a časově vzdálené budoucí regeneraci, se rozhodlo město řešit vážnou otázku parkování na Slovance individuálně.

Marek Jungwirth