Do konce roku musí Česká Lípa vyřešit všechny náležitosti ohledně budoucí podoby MHD. V tu dobu pozbude platnosti stávající osmiletá smlouva se společností Busline. Předposledním krokem před schválením podpisu nové „ostré“ smlouvy mělo být pro českolipské zastupitele jejich dnešní jednání. Mimo jiné se mělo hlasovat o „smlouvě o společném postupu“, jež následně povede k založení společného dopravního podniku z 24 % vlastněného městem, 76% podíl pak bude mít stávající dopravce.

Rozhodovací pravomoci budou nastavené zjednodušeně tak, že město bez Buslinu nebude moci nic zásadního měnit a naopak. Nakonec ale z hlasování o budoucnosti MHD sešlo, stejně jako ze všech ostatních. Hned zkraje jednání si zastupitelé neodsouhlasili program, což vyústilo podle jednacího řádu ve zrušení březnové schůze.

Chtějí proklepnout partnera

Nečekanému kroku zastupitelů předcházel zvláštní šum ohledně "rebelujícího" koaličního hnutí Uděláme pořádek. Podle nedávného návrhu zastupitelů hnutí má proběhnout takzvaný forenzní audit kompletního hospodaření českolipského střediska Buslinu. A to za všech osm let, po které pro město MHD provozuje.

„Mělo by to trvat zhruba měsíc. Oslovíme nezávislé auditorské firmy světové kategorie,“ uvedl den před nakonec zrušeným jednáním zastupitel hnutí Jan Rubický. Záměr auditu už prošel radou města a byl součástí dnes hlasovaného návrhu smlouvy o společném postupu.

Místostarostka a jedna z předkladatelek návrhu smlouvy Alena Šafránková nevidí ve zpracování auditu žádný problém. Zastupitelé na něj sice ještě budou muset schválit uvolnění financí, ale to podle ní zřejmě nepředstavuje překážku. „I vzhledem k podpoře auditu opozicí očekávám, že to projde bez problému,“ podotkla Šafránková. Předběžně město odhaduje náklady na forenzní audit okolo půl milionu korun.

Unikátní, doposud nevyzkoušený projekt společného dopravního podniku připravuje město zhruba dva roky. Během nich zastupitelé Uděláme pořádek doposud podporovali prakticky všechny kroky, které vedly do nynějšího stavu těsně před podpisem smlouvy. Návrh na prověření budoucího partnera ale přichází až nyní.

Podle Rubického celý projekt doposud připravovali koaliční partneři z ČSSD a ODS, přičemž zastupitelé Uděláme pořádek se k některým informacím dostali až nedávno. „Ještě před podpisem ostré smlouvy zkrátka chceme, aby bylo jasné, s kým město bude spolupracovat,“ uvedl s tím, že i tak bude zřejmě hlasovat pro schválení smlouvy o společném postupu.

Jeho kolega Roman Kozák měl podle svých slov oznámit, jak bude hlasovat, až při samotném jednání. To samé avizovala i Petra Chocová, poslední z trojice zastupitelů hnutí. „Máme zítra ještě před zastupitelstvem jednání a samozřejmě mám k současné podobně návrhu nějaké výhrady. Nechci proto zatím vypouštět nějaká rozhodnutí,“ řekla včera Chocová.

Opoziční zastupitel Zdeněk Ježák (bez PP) navíc upozornil, že pokud město založí dopravní podnik a pak z nějakého důvodu celý záměr nedopadne, hrozí podle dnes schvalované smlouvy Lípě pokuta 200 000 korun. „Budu hlasovat proti, ale pokud se společný dopravní podnik schválí, budu se chtít nominovat do dozorčí rady,“ řekl otevřeně Ježák. Proti založení společného dopravního podniku se společností Busline se staví od začátku, podobně jako téměř všichni opoziční zastupitelé.

Pro Českou Lípu budou podle posledního znění návrhu smlouvy vyhrazená čtyři místa v pětičlenné dozorčí radě. Zástupce města se má stát také jedním ze dvou jednatelů nově vzniklé společnosti. Kdo tyto posty případně obsadí, měli zastupitelé rozhodnout rovněž dnes.

Co bude s českolipskou MHD dál Českolipský deník i nadále sleduje. Jedním z krizových scénářů, pokud se Lípa s Buslinem do konce roku nedomluví a celý projekt nedotáhne do konce, je prodloužení stávající smlouvy například o rok, což má v kompetenci Rada města. Na vypsání standardního veřejného výběrového řízení na dopravce nebo založení dopravního podniku stoprocentně vlastněného městem, se všemi lhůtami už je v tuto chvíli zřejmě pozdě.