Jako na orloji se za mikrofonem pro hosty střídali právníci, úředníci či ředitel obří dopravní firmy. Výsledkem čtyřhodinového jednání českolipských zastupitelů o jednom jediném bodu byl jen další odklad.

Na program minulý týden opět přišlo hlasování o postupu s firmou Busline při založení společného dopravního podniku na zajištění MHD od příštího roku. A to byl teprve pátý bod ze třiceti. „Je třeba návrh ještě doplnit,“ tvrdil během jednoho z neúspěšných pokusů jednání přerušit místostarosta České Lípy Juraj Raninec (ODS). Přerušení se nakonec povedlo až napotřetí.

Zastupitelé měli vůči odborníkům i vedení města řadu dotazů. Jedním z těch zásadních byl podíl města na krytí případných ztrát mimo obvyklé zadání, kde už se s určitou pravidelnou dotací ze strany Lípy počítá. „Na základě jednání se nám toto podařilo nastavit na 60:40 v neprospěch podniku vůči městu,“ uvedl místostarosta.

O tom, kolik bude vůbec MHD Lípu stát, zatím nepadlo ani slovo. V současnosti je to okolo 35 milionů korun ročně. „Důležité je, že do procesu tvorby ceny bude moci město mluvit,“ upozornila starostka České Lípy Romana Žatecká (ČSSD). „Běžně se nám stává, že se nám do výběrových řízení přihlásí jediná firma a my jsme pak odkázáni na jejich nabídku. Většinou je cena také výrazně vyšší než odhad,“ doplnila starostka. Podle ní není pochyb, že dopravní firmy mají trh rozparcelovaný jako ty stavební.

Pokud bude společný postup příště schválen, následovat bude administrativní proces založení společnosti s ručením omezeným. Ze zhruba čtvrtiny ji bude vlastnit město, ze tří čtvrtin firma Busline. Tohoto nově vzniklého dopravce by si pak město najalo na zajišťování MHD. „Stále se to dá do konce roku stihnout,“ uvedla starostka.

Podle opozice bylo celé jednání jen divadlo, které zakrývá fakt, že vedení města nemá v koalici podporu záměru. „Jednání vedení města, zejména Juraje Ranince, lze označit jako skandální. Opět byl předložen nekompletní materiál a po více než čtyřhodinové diskusi místostarosta konstatoval, že chce jednání bodu přerušit, aby se mohl lépe dohodnout se svým koaličním partnerem, Romanem Kozákem ze spolku Pořádek,“ napsala ve společném prohlášení trojice opozičních zastupitelů Pavla Procházková, Zdeněk Ježák (Oba bez PP) a Tomáš Vlček (SLK).

„Opozice jenom prská a žádné reálné řešení nepřináší. My máme nejlépe zpracované řešení MHD, oni mají jen řeči,“ řekla směrem k odpůrcům společného dopravního podniku starostka Žatecká.

Mezi dalšími zásadními projednávanými body bylo schválení čtyřleté smlouvy na zimní údržbu komunikací. Ta je výsledkem veřejného řízení, kam se přihlásila pouze jediná firma, a to nynější AVE. Konečné schválení dodavatele ale bude muset ještě počkat. Smlouvu zatím zastupitelé nepřijali, ale ani ji nezavrhli.