Nenápadný pomníček u rušné křižovatky vedle autodromu v Sosnové na Českolipsku připomíná inženýra Radka Fencla z Liberce. Znalce automobilů, muže, který zdolal poušť, ale nešťastně zahynul právě zde při jedné z běžných služebních cest. Od jeho tragické nehody 26. února uplynulo 20 let. Pro motoristické fandy a ty, co se setkávají na zdejším autodromu, není Fencl zapomenutou osobností.

„Byl výjimečnou osobností v našem motoristickém světě. O jeho smrtelné nehodě na křižovatce tady pochopitelně všichni víme, o pamětní místo se autodrom snaží pečovat,“ řekl instruktor bezpečné jízdy Petr Zelinka.

Fencl jako jeden z prvních Čechů absolvoval slavný závod Rallye Paříž – Dakar. Zasloužil se o československou účast na této prestižní akci. Projel africké pouště, slézal hory, lyžoval. Jeho nevšední život zmařil v pondělí 26. února 2001 na silnici I/9 u České Lípy náraz rozjetého kamionu.

Hromadná nehoda se stala před druhou hodinou odpoledne u odbočky k průmyslové zóně v Dubici. Fenclovu Škodu Octavii odrazil rozjetý kamion s logem supermarketů Penny Market pod naloženou tatru. Krátce po havárii obvinil policejní vyšetřovatel řidiče z Prahy, který byl za volantem kamionu značky Iveco, z ublížení na zdraví s následkem smrti.

Policisté zjistili, že se šofér kamionu dostatečně nevěnoval řízení a narazil do osobního automobilu s Radkem Fenclem a jeho spolujezdcem. Jejich škodovka na křižovatce přibrzdila, aby dala protijedoucímu nákladnímu vozu přednost. „Náraz kamionu octavii odhodil na rozjetou tatru,“ konstatovala po nehodě policejní mluvčí Ivana Baláková. Za několik okamžiků po střetu Fencl zemřel. Jeho 41letý spolujezdec, občan Německa, byl velmi vážně zraněn a později svým zraněním podlehl v nemocnici.

„Na nehodu a náš výjezd si stále pamatuji, vyjely tam všechny naše sanity, hasiči oběti vystříhávali z trosek. Řidič oktávky někoho vezl do průmyslové zóny, ten spolujezdec ještě v době zásahu žil. Vybavuje se mi i moment, že jsme policistům předávali zlaté kreditní karty oběti, aby je zajistili,“ zavzpomínal řidič-záchranář Václav Hodinka, který stále pracuje u záchranky. Dopravní policisté, kteří dnes slouží v České Lípě, si už tuto dopravní nehodu nevybavují, většina z nich ještě nebyla ve službě. Dokumentace byla skartována či skončila v archivu.

„Radek Fencl byl naprosto nekonfliktní, spolehlivý člověk, veliký odborník,“ uvedl po neštěstí jeho bývalý spolujezdec z Dakaru Jiří Moskal z Jablonce nad Nisou. Fencl právě s ním a Jaroslavem Joklíkem v roce 1985 jako první Češi absolvovali slavnou pouštní rallye. S vozem LIAZ dojeli v klasifikaci kamionů na třináctém místě.

„Jel se mnou jako navigátor. Zvládal vypjaté situace, které jsme samozřejmě v Africe prožili,“ zmínil Moskal. Legendárního závodu se Fencl zúčastnil také jako druhý pilot. Podle Moskala vedl v roce 1985 celou českou výpravu. Fencl také s Moskalem a Zdeňkem Kovářem patřil mezi strůjce nápadu zúčastnit se slavné soutěže. „Domluvil se dobře francouzsky a německy, myslím, že ovládal i angličtinu,“ zavzpomínal Moskal.

„Byl výjimečný člověk, jak profesně, tak i lidsky. Jsem rád, že jsem měl možnost s Radkem spolupracovat a podílet se spolu s ním na prvním startu Liazu na Dakaru. Čas strašně letí a už to je dvacet let od tragické nehody na křižovatce u Sosnové. Rád na Radka vzpomínám při prohlížení dobových fotografií z naší první účasti na rallye,“ sdělil další ze spolujezdců Jaroslav Joklík z Jablonce nad Nisou.

Fenclovi bylo v osudovém roce 2001 pětašedesát let. Strojař a absolvent pražské ČVUT rozuměl motorům jako málokdo. V době, kdy stroje LIAZ startovaly v africkém maratonu, byl zkušebním technikem v podnikovém středisku speciálního výzkumu a zkoušek těchto vozů. Motor, který za minulého režimu zkonstruoval, předběhl dobu a podobným se až později chlubili zahraniční výrobci. „Čtrnáctilitrový s čtyřventilovou technikou a s pěti sty koňmi, něco takového postrádal i mercedes,“ tvrdil tehdy Jiří Moskal. A dodal, že nápad kolegy Fencla nebyl bohužel ve své době využit: „Existoval jen jeho prototyp, tehdejší mocní nechali úžasný motor zapadnout do ztracena.“

Ve světovém závodě Rallye Paříž – Dakar Fencl startoval celkem třikrát, a to v letech 1985, 1986 a 1988. V roce 1986 byl v posádce s Josefem Brzobohatým a Francouzem Jean-Louisem Heritierem. Po nehodě a zranění jednoho ze členů posádky tehdy museli ze závodu odstoupit. V roce 1988 startoval v mezinárodní posádce, která po chybě zahraničního navigátora neodstartovala včas do jedné etapy a byla diskvalifikována.

Ještě než v Africe závodil s liazkou, podíval se tam v předchozích letech jako člen horolezecké expedice. Po listopadu 1989 působil inženýr Fencl u rakouské firmy v Praze. Poté podnikal v oboru automobilového příslušenství. „Ty mladý kluci, co je pouští za volanty kamionů, jsou děsně pro ostatní řidiče nebezpeční. Nejenže jezdí jak blázni, vůbec nevědí, co drží v ruce, o fyzice vědí kulový,“ zoufal si jeho kolega Moskal.