Stále slyším o dalších akcích, které vaše škola pořádá k příležitosti 160 let od založení. Můžete je vyjmenovat?

Teď probíhají dvě výstavy, jedna je v Ajeto Glass gallery v Novém Boru a druhá je v Sun gallery v Karlových Varech. Doufáme, že se nám podaří přesunout poté ty věci v pořádku na prezentaci na Pražském hradě, která se koná v Empírovém skleníku od 26. května. Poté 30. května začne další v senátu ČR. Obě tam budou v té nejlepší sezoně přes prázdniny. Paralelně budou na Pražském hradě navíc probíhat dvě velké výstavy o Karlu IV. Další významná akce začala v Teplicích v Krušnohorském muzeu, tam byla zahájena velká výstava české gotiky, do které jsme přispěli souborem „Gotika očima současných studentů". Ti měli v zimním pololetí zadáno reagovat na gotiku ve své klauzurní práci. Vybrali jsme z dvaceti věcí osm a ty vystavíme.

Z čeho studenti vycházeli?

Někteří z ročníku zrovna látku probíraly v dějinách umění. Z teplického muzea jsme navíc dostali knihy a publikaci která o gotice pojednávala.

Co studenti vystavují?

Jsou to většinou solitérní kusy většího rozměru, které stojí na soklech. Plastiky, vázy, objekty a jeden nebo dva talíře vycházející z gotického stylu.

Kdo akci pořádá?

Měla by to být taková „mega akce" ústeckého kraje, pořadatel sveze exponáty z celé republiky.

Koukám, že se nezastavíte.

Našich akcí je strašně moc, ale my jsme rádi, protože 160 je pěkné číslo a nutí nás k tomu i závazek vůči předkům. Nesmíme se nechat zahanbit. Proto výčet akcí nekončí a v září bude sjezd absolventů, jehož součástí je tradiční noc světla, která je spíše v režii studentů, druhý den pak následuje klasický sjezd absolventů, kteří přijedou z celé republiky. V listopadu pak bude poslední z akcí, a to výstava v Bratislavě.

Řeknete mi pár jmen významných absolventů?

Za prve musím říct, že takových 70-80 procent československých sklářských umělců absolvovalo tady, protože za starého režimu byly sklářské výtvarné školy jen zde a v Železném Brodě, tak je logické, že od nás vzešla i známá jména. Jsou to například Jiří Šuhájek, Ivo Rozsypal nebo Vladimír Kopecký, dlouholetý profesor na VŠUP v Praze, který zase vychovával další skláře. A musíme zmínit i René Roubíčka, který zde v roce 1945 působil v roli mladého učitele a ovlivnil jednu z prvních generací z doby, kdy se škola stala českou. Většina sklářských ateliérů na uměleckých vysokých školách má naše absolventy.

Jak se díváte na nastupující generaci?

Musím říct, že z lidí, kteří se hlásí ke sklářství, cítím určitý optimismus. Máme výhodu, že je tady od Kamenického Šenova po Krkonoše unikátní sklářské teritorium, které nemá obdobu kdekoliv na světě. U nás to začíná svítidly, pokračuje to přes ryté a malované sklo v Boru, dál do Jablonce k perličkám, v Železném Brodě k figurkám a v Harrachově zase k foukanému sklu.

Co bude dál?

Tady leží strašně zajímavá turistická a historická oblast, kterou zatím nikdo nedokázal smysluplně použít. Na západě už to museli pochopit, protože jim nefungovala výroba. Ono je to náročně v čínské a orientální konkurenci udržovat nízké ceny, ale to, co funguje, je na sklářství nabalený turistický ruch. Nemusíte přeci prodávat skleničky ve velkém, stačí když lidem ukazujete, jak je vyrábíte. Oni za to zaplatí. To je běžný trend v USA, v Německu a ve Švédsku, je to takové markýrování výroby, show pro lidi.

Naláká to nové zájemce?

Je to krásná práce. Mám zkušenost, že když sem lákáme 14-15 leté děti, tak ony moc nevědí, co je vlastně čeká. Když je pak vezmeme na huť nebo do dílny, tak je to nadchne. A stejně tak to nadchne i ostatní lidi bez rozdílu věku.

Co všechno můžete potenciálním studentům nabídnout?

My máme obrovskou výhodu v tom, že se tu spojuje tradice s velmi vysokou úrovní technologie a pak vysokou výtvarnou úrovní. Vždy je nutné spojení těchto věcí.

Jak se díváte na sklářství u nás?

Zdá se mi, že v Čechách trošku spíme na vavřínech s tradicí sklářství. Sice nás lidi ve světě mají za sklářskou velmoc, ale myslím si, že Češi už dlouho neukázali nic převratného. Stále máme vysokou úroveň zpracování, ale mě chybí ty objevy, což zas souvisí s technologickým vývojem a nepodporou státu výzkumných sklářských ústavů.

Dá se ještě vymyslet něco nového?

V MIT v Bostonu udělali 3D tisk skla.

Výstava Sklo a Světlo v Ajetu ukazuje výtvory žáků školy za uplynulých 10 let close Výstava světelných objektů uspořádaná ke 160 letům výročí od založení šenovské sklářské školy probíhá v novoborském muzeu Ajeto. zoom_in

Výstava světelných objektů uspořádaná ke 160 letům výročí od založení šenovské sklářské školy probíhá v novoborském muzeu Ajeto. „Je to výstava studentských prací, která mapuje práce jednotlivých oddělení za posledních deset let," řekl ředitel Sklářské školy v Kamenickém Šenově Pavel Kopřiva. Akce potrvá do 22. května, proto neváhejte.