Nádech a výdech, dva základní pohyby, bez nichž by člověk nepřežil. V průměru každý denně nadýchá dvanáct tisíc litrů vzduchu. Nečistoty v tom českolipském v průběhu roku zkoumali vědci ze Státního zdravotního ústavu a Technické univerzity v Liberci. Liberecký kraj chce v měřeních pokračovat i v dalších městech a obcích.
„Znečištění ovzduší přispívá k různým zdravotním komplikacím, podílí se na nádorových onemocněních, na astmatu nebo alergiích,“ říká ředitel Krajské hygienické stanice Vladimír Valenta s tím, že i když Liberecký kraj nepatří k nejznečištěnějším, má smysl tento důležitý činitel nejen lidského zdraví sledovat.

„Cílem studie bylo popsat znečištění na šesti vybraných lokalitách v České Lípě a identifikovat případný problémový efekt nějakého zdroje nebo skupinu zdrojů, případně problémovou oblast ve městě,“ uvádí mluvčí Krajské hygienické stanice Zuzana Balašová.
NON-STOP
Po 24 hodin zaznamenávaly na konci loňského října mobilní měřící vozy hrubá data na pěti vybraných místech v České Lípě. Další data poskytla místní pevná stanice Českého hydrometeorologického ústavu. Nejvíce znečištění, tvořeného převážně exhalacemi z automobilů, výzkum ukázal v okolí ulic Děčínská a Borská. Jedná se o dvě páteřní dopravních tepny, které dělí střed města na čtvrtiny a projedou po nich denně desetitisíce automobilů.
Podle Bohumila Kotlíka ze Státního zdravotního ústavu se tento vliv dal očekávat. „Česká Lípa je typické české město, s centrem v údolí řeky. Zde navíc podél řeky vede komunikace, po které denně projede čtyřicet tisíc aut,“ říká Kotlík.

Další výzkum v Lípě probíhal v oblasti lokálních topenišť. I kotle nebo krby na tuhá paliva vypouštějí do ovzduší typické látky. Při plošném měření se tak dá určit jejich vliv na ovzduší. Ani zde k žádnému převratnému objevu nedošlo, vliv mají. „To potvrdily i nízké naměřené hodnoty v městských okrajových lokalitách Lada a u ZŠ Jižní a naopak očekávané mírně zvýšené hodnoty na Svárově, v místě obklopeném rodinnými domy,“ podotýká Balašová.
Kromě České Lípy má kraj vytipovány další obce, kde jsou překračované normy znečištění. Jsou jimi například Doksy, Mimoň, Nový Bor, Cvikov, Skalice nebo Liberec a Turnov. I na ně by se měl výzkum v budoucnu zaměřit.
CO S TÍM
„Co se týká exhalací z automobilů, jsou řešením obchvaty, které dostanou z center měst tranzitní dopravu. Pomohl by i rozmach elektromobility,“ říká Kotlík. Emise z lokálních topenišť pak řeší výměna zdrojů za modernější.

„Výstavbu obchvatů kraj ze své pozice tolik neovlivní, ale děláme kroky, aby docházelo k častějšímu čištění komunikací a tím i s snížení prašnosti,“ říká krajský radní Jiří Löffelmann. Dalším projektem je také důraz na oddělování dopravy zelení. A za necelý měsíc kraj spouští další kolo kotlíkových dotací.